sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

סיכון וחוסן . היא מצטטת בהקשר זה את ממצאיהן של וורנר וסמיט , (& Smith , 1982 , 1992 , 2001 Werner ) שמצאו כי תמיכה רגשית של האם היא גורם הגנה לבנים עם לקויות למידה . וונג ( Wong , 2003 ) גם מציינת כי טווח הלקות ופריסתה על תחומים לימודיים שונים , וכן חומרת הלקות , עשויים להשפיע על גורמי סיכון וחוסן . גם גורמים תרבותיים יכולים להוות גורמים מתווכים . וונג מדגימה טענה זו באמצעות גורם ההגנה של הבנה עצמית . התולדות החיוביות של הבנה עצמית עבור מתבגרים ומבוגרים עם לקויות למידה כוללות קבלה עצמית של הלקות , הערכה ריאלית של הכוחות והקשיים הקוגניטיביים , היכולת להציב יעד ריאלי והשקעת מאמצים להשגת היעד ( כולם כישורים לקראת הכוונה עצמית וסינגור עצמי . ( הבנה עצמית כזו מוצבת כערך חברתי בתרבות האמריקנית , וככזו יש לראות בה גורם הגנה בתרבות זו . מורי ( Murray , 2003 ) מסכם את המחקר על גורמי סיכון , גורמי הגנה , פגיעות וחוסן , ומעלה הצעות יישומיות בהקשר הפרטני , המשפחתי , הבית-ספרי והקהילתי . כדי לקדם את חוסנם של תלמידים עם לקויות למידה , מוצעות הפעולות הבאות : בהקשר הפרטני : טיפוח הכוונה עצמית , הערכה עצמית , מיומנויות של פתרון בעיות חברתיות וקידום כישורים אקדמיים וקוגניטיביים . כהקשר המשפחתי : פיתוח קשרים הדוקים בין בית הספר והבית , וארגון תכניות להורים , שיטפחו עשייה הורית אוטוריטטיבית , ילמדו אסטרטגיות כדי לסייע לילדם בלימודים , בהצבת יעדים ובניהול התנהגות . בהקשר הבית-ספרי : מפגשים קבועים עם התלמידים וטיפוח יחסים חיוביים איתם , הקניית מיומנויות לימודיות , הנחיית תלמידים להציב יעדים ולהעריך את התקדמותם , טיפוח הערכה עצמית באמצעות מתן הזדמנויות לשליטה כנושאי למידה שונים , יישום תכנית ללמידה חברתית-רגשית תוך הוראה ישירה של מיומנויות לפתרון בעיות חברתיות . בהקשר הקהילתי : עידוד תלמידים להשתתף בפעילויות של חוגים ותנועות נוער אחרי שעות הלימוד , סיוע במציאת מקומות עבודה , פיתוח תכנית חונכות של חברים בקהילה , של סטודנטים ומורים שישמשו כחונכים . לסיכום , המחקר על גורמי סיכון וחוסן אצל אנשים עם לקויות למידה מסמן תפנית מחקרית . זהו סוג מחקר שאינו מתמקד כניתוח אפיוני הלקות ובחיזוי ההתנהגות על בסיס החסרים בקבוצות של אנשים עם לקויות למידה . תחת זאת , הוא מתבונן בכוחות ובגורמי החוסן אצל פרטים בתוך הקבוצה הכללית של בעלי לקויות הלמידה . מחקר כזה מאפשר לבחון הבדלים בין-אישיים באוכלוסיה זו ולזהות גורמים המשפיעים על תולדות חיוביות ושליליות בהתפתחות של אנשים

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help