sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

פשוט . "דיסלקטי אלו הם ייחוסי יכולת , המאופיינים כייחוסים יציבים , פנימיים ולא נשלטים על ידו . תלמידים החוזרים ומייחסים את הכישלון שלהם לחוסר יכולתם , כלומר משתמשים בייחוסים יציבים , פנימיים ולא נשלטים להסבר הכישלונות שלהם , עלולים לתפוס את עצמם כ " חסרי . "אונים הם מאמינים שאין להם מה לעשות כדי למנוע כישלונות או כדי להבטיח את ההצלחות שלהם . בעקבות כישלון - התלמיד חסר האונים ישקיע פחות ולכן גם יצליח פחות . (& Licht , 1983 Alderman , 1990 ; Torgesen ) לעומתו , התלמיד בעל-האונים ייטה , בעקבות כישלון , להגביר עוד יותר את מאמציו האישיים . הוא יחפש אסטרטגיות למידה יעילות יותר , ואלו יובילו אותו להצלחות נוספות . ( Ames & Archer , 1988 ; Licht , 1983 ) מחקרים על הייחוסים של תלמידים מצליחים ולא מצליחים לגבי אירועי הצלחה וכישלון מעידים על כך , שתלמידים מצליחים נוטים לייחס את הצלחותיהם לגורמים פנימיים נשלטים כמו מאמץ , או לגורמים פנימיים בלתי נשלטים כמו יכולת מולדת . לעומתם , התלמידים הלא מצליחים נוטים לייחס את הצלחותיהם דווקא לגורמים חיצוניים בלתי נשלטים , כמו מבחן קל או מזלם הטוב &) . ( Borokowski , 1989 ; Forsteling , 1985 ; Jacobsen , Lowery & DuCette , 1986 Can התמונה שונה כשמדובר בתפיסת התלמידים את הסיבות המובילות לכישלון . התלמידים המצליחים מייחסים את כישלונותיהם לגורמים חיצוניים בלתי נשלטים ולא יציבים ( כמו המזל הרע , פריט קשה במבחן או שגיאת המורה בבדיקת העבודה . ( לעומת זאת , התלמידים הלא מצליחים מייחסים את הכישלונות שלהם לגורמים יציבים , פנימיים ובלתי נשלטים , כמו היעדר יכולת מולדת . השוני בייחוסי התלמידים המצליחים והלא מצליחים מוביל אותם גם למסקנות לימודיות שונות . המצליח מסיק , שמאמץ הוא זה שיוביל אותו להצלחה נוספת בעתיד , ולכן יגביר את מאמציו כשהוא נתקל באתגר לימודי . לעומתו , התלמיד הלא מצליח מסיק , שהתוצאות הלימודיות שלו אינן קשורות למאמץ הלימודי שהוא משקיע , ולכן הוא עלול להפחית את האחריות האישית שלו להישגיו . ( Dweck , 1975 , 1986 ) הוא ייטה להימנע מהסיכון שבכישלון ויפתח דגם של לומד חסר-אונים , זה " המרים ידיים " עוד לפני שניסה . דגם ייחוסי כזה יכול להזיק לתפיסה העצמית של התלמיד ולתפיסת "האני האפשרי" שלו . ( Weiner , 1986 ) תכנית "הדיאלוג הייחוסי , " המתוארת בפרק , 9 באה לקדם ייחוסים פנימייםנשלטים אצל תלמידים עם לקויות למידה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help