sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

למה שאנחנו מייחסים את האחריות להצלחות ולכישלונות שלנו , ישפיעו על התפיסה העצמית שלנו , על ציפיותינו לגבי תוצאות של אירועים עתידיים , על תחושת היכולת שלנו להשפיע על אירועים אלו וכן על המוטיבציה הלימודית שלנו . תאוריית הייחוסים הסיבתיים של ווינר ( Weiner , 1979 , 1986 ) מונה ארבעה ייחוסים בסיסיים הנותנים הסברים אפשריים להצלחה או לכישלון בלימודים . ארבעת הייחוסים הם : יכולת , מאמץ , קושי מטלה ומזל . ייחוסים אלו ניתנים לבדיקה וניתן גם לאמן אנשים לשנותם , כך שהלומד יראה בהצלחות ובכישלונות הלימודיים שלו תהליכים התלויים בו , כאלה שבכוחו להשפיע עליהם ( מחקרים אחרים מציינים ייחוסים נוספים , כגון : אסטרטגיה , אחר משמעותי , עניין ועוד . ( הייחוסים מתקיימים בשלושה רצפים . יציבות , שליטה ומיקום שליטה . יש גם המוסיפים רצף רביעי והוא הגלובליות של הייחוס , כלומר : האם הייחוס חל על תחום למידה ספציפי כמו מתמטיקה , או שהוא גלובלי ומקיף תחומי למידה רבים . להלן הסבר על שלושת הרצפים של יציבות , שליטה ומיקום שליטה . . 1 מרכיב היציבות פירושו רמת הקביעות והעקביות של דגם ההצלחה או הכישלון של התלמיד . וכך , ייחוס עשוי להיות יציב או לא יציב . ייחוס יציב הוא ייחוס קבוע ולא משתנה . ייחוס ההצלחה ליכולת מולדת , למשל , הוא ייחוס יציב , כי יכולת מולדת אינה נתפסת כמשתנה מיום ליום . גם קושי המטלה נחשב לייחוס יציב , כי אם המטלה קשה או קלה , היא תישאר כך בכל פעם שנתקלים בה . לעומתם , ייחוסי מאמץ ומזל נחשבים לייחוסים כלתי יציבים , כי אם לא התאמצתי היום אני יכול מחר להתאמץ יותר , והמזל הוא כידוע הפכפך ובלתי יציב , כי "היום לא הרווחתי בפיס , אבל מחר אולי . "ארוויח . 2 מרכיב השליטה מסמן את רגשות הפרט לגבי יכולתו להשפיע על התוצאות באמצעות שליטתו בגורמים . הייחוסים של יכולת , מזל וקושי מטלה אינם בשליטתנו . לעומת זאת , המאמץ הוא כולו בשליטתנו ואנו יכולים לקבוע כמה מאמץ נשקיע . אם אני מאמין שכמות המאמץ שאשקיע בהכנה למבחן היא שתקבע את הציון שלי במבחן , הרי שמדובר בגורם הניתן לשליטה . . 3 מרכיב מיקום השליטה משמעו האמונה שגורם ההצלחה או הכישלון נמצא בתלמיד פנימה או בגורם שמחוצה לו . ייחוסי יכולת ומאמץ הם ייחוסים עם מיקום שליטה פנימי , בתלמיד עצמו , ואילו ייחוסי קושי המטלה והמזל הס חיצוניים לתלמיד .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help