sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

הוא השכיחות של הכישלונות . ככל שהתלמיד נכשל בתחומי לימוד רחבים יותר כך הוא נמצא בסכנה גדולה יותר לפתח חוסר אונים נלמד . נוסף על כך , ללקות קריאה תהיה השפעה מקפת יותר על ההצלחה הלימודית , מכיוון שקריאה היא מרכיב מרכזי בתכנית הלימודים . ליכט וקיסטנר ( Licht & Kistner , 1986 ) מציעות מגוון הצעות , שיסייעו לתלמיד לא להיגרר למעגל הקסמים של חוסר אונים נלמד . הצעותיהן כוללות התייחסות ישירה לגורמים הבאים : . 1 אימון מחדש של הייחוסים הסיבתיים של תלמידים עם לקויות למידה , תוך הדגשת החשיבות של מאמץ ושימוש באסטרטגיות המקדמות הצלחה . אימון זה צריך לבטא אופטימיות ולבסס את האמונה ששימוש בדרכי למידה נכונות יוביל להצלחה . . 2 האופטימיות של התלמידים והאמונה כמסוגלות העצמית שלהם היא גם תולדה של כמות ההצלחות ביחס לכמות הכישלונות שהם חווים . התנסות כהצלחה , בעיקר כזו המושגת במאמץ מועט , אינה מספיקה כדי לבנות את הביטחון של התלמידים ביכולתם להתגבר על אתגרים נוספים . על סמך מחקרים קודמים הן מציעות שהיחס יהיה של שניים או שלושה ניסיונות כישלון ( המלווים כמובן על ידי המבוגר בהיגדי ייחוס מקדמים ) על כל 13-12 ניסיונות מוצלחים . לפיכך , משימות הלמידה שמופנות לתלמיד צריכות להיות ברמת קושי בינונית , המבטיחה מספר הצלחות ביחס למספר הכישלונות , כדי שניתן יהיה להתגבר על הכישלון בעזרת תוספת מאמץ . . 3 תזמון הכישלונות שהתלמיד חווה חשוב גס הוא בשימור האופטימיות של הלומד מול מצבי קושי . תלמידים לומדים להתמיד למרות הכישלונות שהם חווים , כאשר רצף המשימות המאתגרות הוא של 3-2 משימות הבאות בזו אחר זו ( כמו שניים-שלושה משפטים קשים לפענוח ורק לאחריהם משפט קל יותר , ( ולא רצף קבוע , שבו לאחר משימה מאתגרת אחת תבוא מיד משימת הצלחה . . 4 הגברת המאמץ צריכה לגרום בפועל לשיפור בהישגים , כדי שתלמידים יתחילו להאמין בייחוסיס פנימיים-נשלטים . לפיכך ההמלצה היא לשלב אימון בייחוסי מאמץ עם שיפור מיומנויות של פתרון בעיות ורכישת אסטרטגיות למידה מקדמות . . 5 לא די לומר לתלמידים שעליהם להתאמץ יותר . מורים רבים מאמינים בחשיבותו של המאמץ לקידום ההצלחה הלימודית , ולכן חוזרים ומשננים באוזני תלמידיהם "אם רק תתאמץ יותר - תוכל . "להצליח אמירה כללית כזו

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help