sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

האונים יש גם ביטויים התנהגותיים-רגשיים . מצב לא נשלט עלול לגרום בהתחלה לתגובה תוקפנית , אך התנסות חוזרת כמצבים דומים תוביל להתנהגות כנועה יותר . ( Schank , 1991 ) המודל המקורי של סליגמן על חוסר אונים נלמד נוסח מחדש כדי לכלול בו גם את נקודת המבט של ייחוסים סיבתיים . (& Seligman , 1980 Abramson , Gerber ) הניסוח המחודש מציע שהייחוסים הסיבתיים , ההסברים שאנשים נותנים לכישלונות ולהצלחות שלהם , משפיעים על הציפיות שלהם לגבי התוצאות העתידיות של מעשיהם , ויכוונו את הפעולות האישיות שלהם . אדם המייחס תוצאות שליליות לגורמים יציבים ולא משתנים יצפה שאירועים שליליים יתרחשו גם בעתיד , דבר שיוביל לחוסר אונים . הגורמים יכולים להיות כוללניים ( גלובליים , ( וישפיעו על תחומי חיים נרחבים , או ספציפיים . מובן שתלמיד המאמין שהוא חסר יכולת בכל תחומי הלימוד ייטה לפתח יותר חוסר אונים מאשר תלמיד המאמין שחוסר יכולתו הוא בתחום ספציפי אחד . כמו כן , ייחוסים פנימיים ( כמו אמונה של התלמיד שהוא בעל אינטלגנציה נמוכה ) יובילו אותו יותר לקראת חוסר אונים מאשר אמונה שכישלונו הוא עקב גורמים חיצוניים-סביבתיים , ( כמו מורה שאינה הוגנת במתן הציונים . ( כלומר , הקשר בין ייחוסים סיבתיים לחוסר אונים נלמד הוא קשר מורכב : באופן כללי , אדם ייטה לחוסר אונים נלמד אם הוא מסביר אירועים שליליים כאירועים שנגרמו על ידי סיבות פנימיות , גלובליות ויציבות , לדוגמה : כשהוא מסביר את כישלונו בלימודים ככישלון הנובע מהאינטליגנציה הנמוכה שלו . חוסר אונים נלמד יכול לשמש הסבר להתנהגות הלימודית-מוטיבציונית של תלמידים עם לקויות למידה , הנכנסים למעגל קסמים שלילי , שבו האמונות השליליות שלהם מזינות את הכישלונות הלימודיים שלהם . ( 1986 Licht & Kistner , ) מעגל הקסמים של חוסר אונים נלמד מתפתח כך . מסיבות שונות תלמיד עשוי להיכשל בלימודיו . אז הוא מתחיל להטיל ספק ביכולות הלמידה שלו ורואה את ההצלחה בלימודים כאירוע בלתי נשלט . האמונה הזו תגרום לו לתסכול והוא ייטה לוותר בקלות על המאמץ הקשור במילוי משימות לימודיות . ויתור על המאמץ והיעדר התמדה יתרמו לכישלונות לימודיים נוספים , וכישלונות אלו רק יחזקו את האמונות השליליות שלו לגבי יכולתו להצליח . מעגל חוסר האונים הנלמד מוביל לייחוסים חיצוניים בלתי נשלטים . התלמיד מתחיל להאמין שהוא הצליח כמבחן כי המבחן היה קל , המורה גילתה טוב לב כמתן הציון , או שהמזל האיר לו פנים . את הכישלונות הלימודיים שלו ייחס אותו תלמיד לייחוסים פנימיים , יציבים וגלובליים , כמו : "הכישלון הוא בגלל שאני טיפש , " ולא ייחס אותם למאמץ מופחת שהשקיע בלמידה . מפגש עם משימה קשה יגרור הרמת ידיים , והוא יאמר לעצמו , שגורמים בלתי נשלטים אחראים לכישלון

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help