sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

מיקודשל יטה וחוסר אוניםנלמד המונח "חוסר אונים נלמד " ( Learned Helplessness ) מתייחס למצב פסיכולוגי המשלב הפרעה במוטיבציה והפרעה בתהליכים קוגניטיביים ורגשיים , עקב התנסויות קודמות של היעדר שליטה . תחושת חוסר האונים נובעת מהתפיסה שאין תלות בין התגובות לבין תוצאותיהן . התופעה אובחנה לראשונה במחקרים מעבדתיים , שבהם נקשרו כלבים לכלוב וניתן להם שוק חשמלי , שממנו לא יכלו להימלט . אותם כלבים הועברו אחר כך לכלוב אחר , שבו יכלו להימנע מהשוק החשמלי על ידי זינוק מעל משוכה . אך מכות החשמל הראשונות התנו את התנהגות הכלבים , והם למדו שלא יוכלו להימנע מהן . לכן בכלוב החדש הם עשו רק ניסיונות מועטים כדי להימנע מהשוק החשמלי , אף שיכלו להתחמק ממנו . לעומתם , כלבים שלא נחשפו קודם למצב שבו לא יכלו להימנע מהשוק החשמלי , למדו בקלות להימלט מהפגיעה בהם במצב החדש . ( Seligman , 1975 , 1994 Maier & Seligman , 1976 ;) פסיביות היא אחד הביטויים של חוסר אונים . אנשים יימנעו מעשייה אם הם יאמינו שאינם יכולים לשלוט במצב . חוסר האונים גם מעכב למידה . בעלי חיים ובני אדם , שנחשפו למצבים בלתי נשלטים , התקשו ללמוד תגובות מותאמות , או שהם למדו תגובות אלו לאט יותר מאלו שלא נחשפו לחוסר שליטה . לתחושת חוסר המסוגלות העצמית של אוכלוסיית לומדים זו , עקב הפעלת תכנית לשיפור כישורי למידה ספציפיים , כמו כתיבה , ( Wong , Butler , Fieczere & Kuperis , 1996 ) או במגוון משימות של קריאה , כתיבה או מתמטיקה . ( Butler , 1995 ) חוקרים ארורים לא הצליחו לשנות את תחושת המסוגלות העצמית הנמוכה של לומדים עם לקויות למידה , גם בעקבות השתתפות תלמידים אלו בתכניות התערבות מובנות . ( Page-Voth & Graham , 1999 ) במחקר סקירה רחב בוחן קלאסן ( 2002 Klassen , ) את הספרות המחקרית על אמונות של מסוגלות עצמית אצל תלמידים עם לקויות למידה , ומידת ההתאמה בין האמונות האלו לבין הביצוע בפועל . נמצא כי בהקשרים ספציפיים , בעיקר בהקשר של כתיבה אצל תלמידים עם לקויות כתיבה ספציפיות , תחושת המסוגלות העצמית של התלמידים הייתה אופטימית ולפיכך גם מאפשרת השלמה מוצלחת של משימה מאתגרת . התכנית לחונכות באמצעות דואר אלקטרוני , המכונה חבר וירטו @ לי , מתוארת בפרק 9 והיא פותחה כדי לחזק את תחושת המסוגלות העצמית של תלמידים עם לקויות למידה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help