sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

והתשובות האישיות שלו יתבססו על התוצאות שהניבה התנהגותו בעבר . אם בעבר הוא לא הצליח להשיג את מטרותיו באמצעות הפעולות שעשה ( למשל , הוא ניסה להתקבל לקבוצת הכדורגל אך לא הצליח , או שהוא פנה למורה בבקשה להתאמות , אותם שינויים בתנאים הסטנדרטיים של למידה ושל היבחנות , כדי להגביר את סיכויי ההצלחה שלו כתלמיד עם לקויות למידה , אבל הפנייה שלו נתקלה בסירוב חד-משמעי , ( הרי שהוא לא יצפה להצליח בעתיד בפעולות כגון אלו . בנדורה מאמין שציפיות מסוגלות , אותן אמונות של האדם לגבי יכולתו להשיג יעדים , קובעות את מידת המאמץ שהוא ישקיע בפעולתו ואת משך הזמן שיתמיד בה , כשיפגוש מכשולים דומים בעתיד . . 2 הצבת 'א ד'ם : היעד עצמו מהווה סטנדרט אישי להערכת הביצוע . כשאנחנו פועלים לקראת השגת יעד , אנחנו מדמיינים לעצמנו מה תהיינה ההשלכות החיוביות של הפעולה שלנו - אם נצליח בה , ומה תהיינה ההשלכות השליליות שלה - אם ניכשל . אנחנו נוטים להמשיך במאמצינו , עד שנשיג את הסטנדרטים להצלחה שהצבנו לעצמנו . עם השגת היעד , אנחנו מרגישים סיפוק אישי לזמן מה , אבל אחר כך נתחיל לזהות יעדים חדשים , או שנציב לעצמנו סטנדרטים חדשים וגבוהים יותר . כלומר , תפיסת המסוגלות העצמית האישית משפיעה על התנהגות הפרט , והיא עשויה לקבוע באיזו פעילות יבחר לעסוק , מה יהיו הכמות והאופי של המאמץ שישקיע כדי להשיג את יעדיו , ומה תהיה מידת ההתמדה שיפעיל כמהלך ביצוע הפעולה . ככל שלאדם יש תפיסה נמוכה יותר לגבי מסוגלותו להשלים בהצלחה משימה מסוימת , כך הוא ייטה יותר להימנע מהמשימה . לעומת זאת , ככל שהתפיסה שלו לגבי המסוגלות העצמית שלו גבוהה יותר , כך יגלה נכונות רבה יותר לפעול , ישתדל ויתמיד בפעולה , גם כשייתקל בקשיים בדרך להשגת המטרה . על פי בנדורה ( Bandura , 1996 ) תפיסת המסוגלות העצמית מתעצבת בעזרת כמה בסיסי מידע , וביניהם : רו התנסויות אישיות קודמות של הצלחה או כישלון : ככל שהאדם מצליח יותר , כך גוברת תחושת המסוגלות העצמית שלו , וזו תגן עליו מפני ההשפעה המזיקה של כישלונות , ולהפך , התנסויות אישיות של כישלון יפחיתו את האמונה כמסוגלות עצמית . . 2 תצפיות בהתנסויות של הצלחה וכישלון של אחרים : הפרט צופה באחרים ומשווה את יכולתו לבצע פעולה ליכולת של אחרים . לדעת בנדורה , לתצפיות

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help