sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

הבית-ספריות היו אלו שהרגישו שייכים ובטוחים והרגישו שלאחרים ( הורים , מורים ) איכפת מהם . . 2 הפנמת פעולות שלהן מוטיבציה חיצונית , תלויה גם בתחושת היכולת . אנשים יאמצו לעצמם התנהגויות , שלגביהן הם מרגישים בעלי יכולת , התנהגויות שזוכות להערכה על ידי קבוצות חברתיות רלוונטיות . כך , למשל , ילד הנדרש לפעול לפני שהוא מוכן לכך מבחינה התפתחותית , או לפני שהוא מבין את הרציונל של המעשה , יוכל להפנים רק באופן חלקי מרכיבים של הכוונה עצמית , כי הוא אינו מרגיש בעל יכולת ביחס לפעולות אלו . . 3 התנסות באוטונומיה מעודדת הפנמה , והיא חשובה ביותר כדי להגיע לרמה גבוהה של ויסות עצמי . התנסות בבחירה , מימוש רצון אישי וחירות מלחצים חיצוניים מיותרים יובילו להתנהגות או לחשיבה , שבה האדם מטמיע ערכים והופך אותם לערכיו ועל פיהם הוא מתנהג . לסיכום , התנהגויות המונעות על ידי מוטיבציה פנימית הן דוגמה קלאסית לפעולות של הכוונה עצמית , משום שהן נובעות מהאדם עצמו ואינן מנוכרות לו ומשום שהן אמיתיות ונאמנות לערכיו . התאוריה של הכוונה עצמית על פי דיסי וראיין ( Deci & Ryan , 2000 ) מכירה בכך שגם התנהגות המונעת על ידי מוטיבציה חיצונית יכולה להיות בעלת אפיונים של הכוונה עצמית , לפיה האדם מזדהה עם ההתנהגות ומטמיע את ערכיה . באמצעות הפנמה ושילוב האדם יכול להיות מונע באופן חיצוני , ובה בעת להיות מחויב להתנהגותו ואותנטי . המחויבות והאותנטיות נתמכות על ידי התנסויות , המחזקות את תחושת היכולת העצמית , את האוטונומיה והשייכות . גרולניק וראיין ( Grolnick & Ryan , 1990 ) בחנו היבטים של הכוונה עצמית אצל ילדים עם לקויות למידה . הם מצאו שילדים אלו תופסים עצמם כפחות קומפטנטיים יחסית לילדים ללא לקויות למידה . הילדים עם לקויות הלמידה נטו גם לראות את השליטה בהצלחות ובכישלונות כנמצאת בידי אחרים , בעלי הכוח , יותר מקבוצות הביקורת של ילדים ללא לקויות למידה ושל ילדים עם הישגים נמוכים . במחקר אחר מצאו דסי , הודג י ס , פירסון ותומסון , ( Pierson & Tomassone , 1992 Deci , Hodges , ) שתחושת הקומפטנטיות הייתה מנבא מרכזי להסתגלות ולהישגים לימודיים של תלמידים הלומדים במסגרות של חינוך מיוחד ולהם לקויות למידה . התנהגות של אנשים עם לקויות למידה , המאופיינת לעיתים קרובות על ידי פסיביות , אי-לקיחת אחריות אישית והיעדר הכוונה עצמית , יכולה להיות מוסברת על ידי התאוריה של הכוונה עצמית כמקרה של כישלון בהפנמה . התאוריה מציעה

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help