sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

. 3 ויסות הזדהותי : ( Identified Regulation ) ברמה זו האדם מזדהה עם ההתנהגות וזו מווסתת בחלקה באופן פנימי . האדם רואה את ההתנהגות כבעלת חשיבות אישית והוא מודע לערך פעולתו . מוקד הסיבתיות נתפס כפנימי בחלקו , וההתנהגות נחשבת ליותר מכוונת על ידי העצמי . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הבית כי חשוב לו להכין אותם . . 4 ויסות אינטגרטיבי : ( Integrated Regulation ) ברמה זו ההתנהגות היא של ויסות משלב . התנהגות כזו מונעת אמנם על ידי מוטיבציה חיצונית , אך היא נעשית מתוך רצון אישי . האדם פועל מתוך הכוונה עצמית , והוא מזדהה עם ערכיה ויעדיה של המשימה , מפנים ומטמיע אותה ומתאים אותם לעצמו . מוקד הסיבתיות נתפס כפנימי , וזוהי צורת המוטיבציה החיצונית המתקדמת ביותר מבחינה התפתחותית . עם זאת , ויסות משלב נחשב כהתנהגות של מוטיבציה חיצונית , ולא של מוטיבציה פנימית , מכיוון שמדובר כהתנהגות שלא נעשית מתוך עניין בפעילות עצמה , אלא מתוך תפיסת החשיבות של הפעילות לשם השגת תוצאה , המוערכת על ידי הפרט . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הכית כי הוא נהנה מהכנתם . במחקר של ראיין וקונל ( Ryan & Connell , 1989 ) נמצא כי ככל שהתלמידים היו מכוונים יותר באופן חיצוני ( הרמות הראשונות של מוטיבציה חיצונית , ( כך הם הראו פחות עניין , ערך או מאמץ בהשגת המטרה , והם נטו יותר לא לגלות בעלות ואחריות לגבי תוצאות שליליות של הפעולות שלהם , והאשימו בכך אחרים , כמו המורים . ככל שרמת ההכוונה העצמית גברה ( לכיוון הוויסות ההזדהותי והמשלב , ( כן הטמיע התלמיד בתוכו את הערכים של הפעולה , וגברו העניין וההנאה שלו בבית הספר . הוא התמודד טוב יותר עם קשייו והשקיע מאמץ רב יותר בפעולותיו הלימודיות . מעניינת היא הסוגיה של טיפוח התנהגות אוטונומית ושל הכוונה עצמית במצבים שבהם ההתנהגות מונעת על ידי מוטיבציה חיצונית . נשאלת השאלה : איך לקדם ויסות משלב של מוטיבציה חיצונית ( הרמה הרביעית , ( הטמעה של ערכי הפעולה והתאמתם לאדם עצמו ? מהם התנאים החברתיים שיקדמו ( ולא יעכבו ) הפנמה ואינטגרציה ? ראיין ודיסי ( Ryan & Deci , 2000 ) מציעים שלושה תנאים ; . 1 התנהגויות המונעות על ידי מוטיבציה חיצונית אינן מעניינות במהותן את האדם הפועל . הסיבה לכך שהאדם אמנם פועל במצבים כאלו היא שההתנהגות שלו זוכה לעידוד ולהערכה מצד אנשים אחרים , שאליהם הוא קשור והוא מרגיש שייכות . כלומר , הצורך להיות שייך ומקושר לאנשים אחרים הוא מרכיב חשוב בהפנמה . כך , למשל , ילדים שהפנימו את התקנות

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help