sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

סיפוק פנימי מהפעולה עצמה . ( Good & Brophy , 1995 ) לפי תאוריית ההכוונה העצמית , בהתנהגות המונעת על ידי מוטיבציה פנימית יש עניין , הנאה וסיפוק פנימי המכוונים את ההתנהגות ומווסתים אותה . ומה לגבי התנהגות המונחית על ידי מוטיבציה חיצונית ? האם היא תמיד ובהכרח לא אוטונומית , והתפיסה של מוקד הסיבתיות בה יהיה תמיד חיצוני ? תאוריית ההכוונה העצמית טוענת כי ההתנהגות המונחית על ידי מוטיבציה חיצונית אינה בהכרח לא אוטונומית , והיא יכולה לבטא רמות שונות של אוטונומיה יחסית . לשם הדגמה אביא את המקרה הבא , המתואר אצל ראיין ודיסי : ( Ryan & Deri , 2000-. 71 ) תלמיד מכין את שיעורי הבית שלו . הוא עושה זאת , כי הוא מבין שיש לכך חשיבות לגבי המקצוע העתידי שיבחר . זהו תלמיד עם מוטיבציה חיצונית . כך גם המקרה של תלמיד המכין את שיעוריו , כי הוריו דורשים זאת ממנו . בשני המקרים התלמידים לא בהכרח נהנים מהפעולה של הכנת השיעורים , אבל אצל התלמיד הראשון , המוטיבציה החיצונית כוללת מעורבות ותחושה של בחירה אישית , בעוד אצל התלמיד השני , הכנת שיעורי הבית כוללת היענות לוויסות חיצוני ( דרישת ההורים . ( שני התלמידים מציגים התנהגות רצונית , אך הם שונים זה מזה ברמת האוטונומיה היחסית שהם מפגינים בהתנהגותם . יש רמות שונות של הניעה . אדם יכול שלא להיות מונע כלל לעשות פעולה מסוימת . הוא יכול להיות מונע לכך באופן חיצוני , או להיות מונע באופן פנימי כדי לעשות את הפעולה . האם התנהגות המונעת על ידי מוטיבציה חיצונית היא בהכרח לא אוטונומית ? תאוריית ההכוונה העצמית ( Deri & Ryan , 1992 ) טוענת שגם כשהאדם מונע באופן חיצוני , אפשר להבחין בארבע רמות שונות של אוטונומיה וויסות עצמי : דו ויסות חיצוני : ( External Regulation ) ברמה ראשונה זו הוויסות עשוי להיות חיצוני לחלוטין ומונחה על ידי גמולים ועונשים חיצוניים . מוקד הסיבתיות נתפס בחיצוני , וההתנהגות אינה מכוונת על ידי העצמי . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הבית , כי הוא חושש להיכנס לצרות אם לא יעשה כן . . 2 ויסות מוחדר : ( Introjected Regulation ) ברמה זו ההתנהגות יכולה לכלול רק דרגה מסוימת של ויסות חיצוני . הפעולה נעשית כדי להימנע מרגשי אשמה או מחרדה , או כדי להשיג חיזוק לאגו כמו גאווה ותחושת ערך . מוקד הסיבתיות נתפס בחיצוני בחלקו , אך גם כאן ההתנהגות אינה נחשבת למכוונת עצמית . לדוגמה , הילד מכין את שיעורי הכית , כי הוא ירגיש רע עם עצמו אם לא יכין אותם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help