sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

שמורים התומכים באוטונומיה של תלמידיהם ( לעומת מורים העוסקים בשליטה , ( מצליחים לטפח בתלמידיהם יותר מוטיבציה פנימית , סקרנות ונכונות להתמודד עם אתגרים , וכי תלמידים הלומדים באווירה של פיקוח ובקרה מפסיקים ליזום ולומדים באופן פחות יעיל , בעיקר כשהלמידה דורשת תהליכי המשגה ויצירתיות . ממצאים דומים מדווחים על הורים התומכים באוטונומיה של ילדיהם בהשוואה להורים הדוגלים בפיקוח ובבקרה . ( Grolnick & Ryan , 1989 ) נוסף לצרכים הפסיכולוגיים הפנימיים של תחושת יכולת ואוטונומיה קיים צורך פסיכולוגי בסיסי שלישי , התומך ביצירת מוטיבציה פנימית , וזהו הצורך של קשר ושייכות . כבר בינקות , מוטיבציה פנימית מתבטאת בהתנהגות חקרנית , והיא קיימת במידה רבה יותר כשהתינוק מרגיש בטוח בקשר עם הוריו . כמהלך החיים נוטה מוטיבציה פנימית לפרוח בהקשרים המאופיינים על ידי תחושה של ביטחון ושייכות . כך , למשל , במחקר של ראיין וגרולניק ( Ryan & Grolnick , 1986 ) נמצאה מוטיבציה פנימית נמוכה אצל תלמידים , שהמורים שלהם הפגינו חוסר אכפתיות . כלומר , לפי התאוריה של ההערכה הקוגניטיבית סביבה חברתית יכולה לעודד או לדכא מוטיבציה פנימית , בכך שהיא תומכת בצרכים הפסיכולוגיים הפנימיים של אוטונומיה , יכולת ושייכות , וזאת , כל זמן שהמשימה היא בעלת עניין פנימי לאדם , ויש בה חידוש , אתגר או ערך אסתטי . ומה לגבי משימות שהאדם נדרש לעשותן עקב לחצים חברתיים-סביבתיים ( כמו שיעורי בית , מבחנים והגשת עבודות כבית הספר , ( אך הוא נעדר מוטיבציה פנימית לכך ? איך האדם מונע בכל אופן לבצען ! מהי ההשפעה של ההנעה על ההתמדה בביצוע , על איכות הביצוע ועל תחושת המיטביות של האדם ? תאוריית ההכוונה העצמית במלוא היקפה באה לענות על שאלות אלו . פעולות רבות במהלך היום מאופיינות בכך שהן מונעות באופן חיצוני . כל פעם שאדם ( ויהיה זה הורה , מורה , מעסיק , מאמן ספורט או תרפיסט ) מנסה לעודד התנהגויות מסוימות אצל הזולת , המוטיבציה של האחר לבצע התנהגות זו יכולה לנוע מחוסר רצון , דרך השלמה פסיבית ועד למחויבות אישית ופעילה . לפי ראיין ודיסי Ryan ) (& Deci , 2000 המוטיבציות השונות הללו מייצגות דרגות שונות , שבהן הופנמו ושולבו הערך של ההתנהגות הנדרשת והוויסות שלה . הם דנים בתהליכים שבאמצעותם התנהגויות ללא מוטיבציה פנימית הופכות לבעלות הכוונה עצמית , וגם מונים את הדרכים , שבאמצעותן הסביבה החברתית משפיעה על התהליכים האלו . המונח "מוטיבציה חיצונית " מתייחס לביצוע של פעולה כדי להשיג תוצאה כלשהי . הוא מנוגד ל"מוטיבציה , "פנימית המתייחסת לביצוע של פעולה לשם

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help