sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

זה מאפשר לאדם לחוות שייכות למסגרות החברתיות שבהן הוא חי , ולהיות מעורב בעולמו החברתי . בני אדם יכולים להיות פרו-אקטיכיים ומעורבים , או לחלופין , פסיביים ומנוכרים , וזאת כתוצאה מהתנאים החברתיים שבהם הם מתפתחים ומתפקדים . ההנחה הבסיסית של תאוריית ההכוונה העצמית היא שהאדם נוטה לפעילות ולאינטגרציה , אך גם חשוף לאפשרות של פסיביות . התאוריה מציגה תנאים התומכים בנטייה הטבעית של האדם לפעילות , מול התנאים החושפים אותו לפסיביות ולהיעדר הכוונה עצמית . יש ילדים ומבוגרים , מכל שכבות האוכלוסיה , מתרבויות שונות ומרמות השכלה מגוונות , שאינם עסוקים בצמיחה ובלקיחת אחריות , אלא מגלים אפתיות , ניכור וחוסר אחריות . ביניהם אנו עלולים לפגוש גם את האנשים עם לקויות הלמידה . הם יושבים פסיביים בדרך כלל בחלק האחורי של כיתתם בבית הספר או במקום עבודתם . ראיין ודיסי ( Ryan & Deri , 2000 ) טוענים שהבדלים אלו בין בני האדם אינם רק תוצר של הבדלים ביולוגיים , אלא הם מושפעים על ידי ההקשרים החברתיים שבהם הם חיים . בשנת 1985 הציעו דיסי וראיין ( Deci & Ryan , 1985 ) את תאוריית ההערכה הקוגניטיבית ( Cognitive Evaluation Theory : GET ) כתת-תאוריה במסגרת של , SDT שמטרתה הייתה למנות את הגורמים לשונות במוטיבציה פנימית בין בני האדם . תאוריית ההערכה הקוגניטיבית כוללת גורמים חברתיים וסביבתיים המעודדים או מדכאים מוטיבציה פנימית , והיא מניחה שמוטיבציה פנימית היא מולדת וטבעית לאדם ותשגשג בתנאים שיאפשרו את קיומה . תת-תאוריה זו מתמקדת בזיהוי התנאים הבסיסיים להתפתחות הצרכים של יכולת ואוטונומיה . התאוריה טוענת , שאירועים חברתיים-הקשריים כמו משוב , תקשורת , גמולים , המופנים לעבר תחושות של יכולת במהלך פעולה , יכולים לעודד מוטיבציה פנימית לאותה פעולה . לפיכך , אתגרים אופטימליים , משוב המוביל לשינוי וחופש מהערכה משפילה - כל אלה יעודדו מוטיבציה פנימית . נוסף על כך , המחקר של דיסי וראיין ( Dcci & Ryan , 2000 ) הראה שתחושות של יכולת ( או מסוגלות ) לא הגבירו מוטיבציה פנימית , אלא אם כן הן היו מלוות כתחושה של אוטונומיה ומוקד סיבתיות פנימי . גמולים מוחשיים , וכן איומים , תאריכי-יעד חיצוניים , הוראות , הערכה תחת לחץ ויעדים שנקבעו על ידי גורמים חיצוניים - כל אלה הפחיתו מוטיבציה פנימית , מכיוון שהם הובילו לתפיסת מוקד של סיבתיות חיצונית . לעומת זאת , פעולות כמו בחירה , הכרה ברגשות ומתן הזדמנויות להכוונה עצמית הובילו להגברת המוטיבציה הפנימית , כי הם אפשרו לאדם לחוש תחושה של אוטונומיה . מחקרם של חוקרים אלו ( R yan & Deci , 2000 ) מוביל , למשל , להבנה ,

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help