sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

בבית . הערכה מחודשת זו מיקמה את המקור לקשיים באדם עצמו ולא באחר . ואז , , 1963-ב כששמואל קירק טבע את המונח "ליקויי , "למידה חל גם שינוי מהותי בשיח על לקויות למידה . העיסוק הועבר מהתמקדות בהשערות לגבי הגורמים לכישלונות הלימודיים אל הזיהוי של בעיות הלמידה עצמן ואל הטיפול בהן . בשנת 1968 לראשונה , בהנחייתו של סמואל קירק , נוסחה ההגדרה האופרציונלית ללקויות למידה והיא אושרה על ידי הוועדה המייעצת הלאומית לילדים עם מוגבלויות בארצות הברית . הגדרה זו מציינת , שילדים עם לקויות למידה מראים חסרים באחד מן התהליכים הפסיכולוגיים המעורבים בלמידה או בכמה מהם . ההגדרה גם מציינת שחסרים אלו אינם נגרמים על ידי מוגבלות פיזית , על ידי פיגור שכלי או בשל חסרים סביבתיים . כל ההגדרות שבאו לאחר הגדרה ראשונה זו כוללות את אותו טיעון בסיסי , לפיו קשיי הלמידה של תלמידים עם לקויות למידה נובעים מחסרים בתהליכים פסיכולוגיים בסיסיים . עם זאת , התגלו חילוקי דעות לגבי מהותם של אותם " תהליכים , "פסיכולוגיים המרכזיים לזיהוי לקויות למידה . ההגדרות נעו מהגדרות של סינדרומים ספציפיים , בצד האחד של טווח ההגדרות אל הקצה השני של הגדרות הממוקדות בקשיי למידה כלליים יותר . חוקרים שטענו לחסרים ספציפיים כמו רורק ( Roiuke , 1985 ) טענו שהסבר סיבתי לפער בין יכולת להישגים נעוץ כחסרים נוירולוגיים בתפקוד המוחי . מצד שני התפתחה קשת רחבה של מחקרים שניסו לסמן את התהליכים הקוגניטיביים האחראים לפער בין יכולת להישגים ( וראו גם בסקירה ההיסטורית של . ( Keogh , 1987 בחיפושיו אחרי הסכרים לקשיי הלמידה של אוכלוסיית התלמידים עם לקויות למידה הניח תורגסון ( Torgesen , 1977 ) בסיס לגישה שאינה חד-ממדית . לדעתו , החסרים הביצועיים של תלמידים עם לקויות למידה עשויים לנבוע לא רק מחסרים בתהליכים פסיכולוגיים בסיסיים אלא גם משימוש לא יעיל ביכולות קיימות . תורגסון ביקש להבחין בין חסרים ביכולת לבין חסרים בביצוע . חסרים בביצוע יכולים לנבוע מהיעדר יכולות , אך הם יכולים לנבוע גם מכישלון בשימוש ביכולות קיימות . פערים הנובעים מהיעדר יכולת פירושם , שלאדם יש לקות ביולוגית בביצוע תפקוד מסוים . לעומת זאת , חסרים בביצוע יכולים לנבוע גם משימוש לא יעיל במשאבים קיימים . מאוחר יותר טען תורגסון ( Torgesen , 1982 ) שליקויי התפקוד הנצפים אצל אנשים עם לקויות למידה אינם רק תוצר של ליקויים בתהליכי למידה בסיסיים , אלא מעורבים בהם גם גורמים מעכבים נוספים כמו תהליכים מטא-קוגניטיביים או גורמים מוטיבציוניים . על בסיס הטענות האלה ניתן להבין את מודל הברית המשולשת , שיסייע לנו להבין את הקשיים בהכוונה עצמית ובסעגור עצמי אצל אנשים עם לקויות למידה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help