sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

סוגיית הפער בין פוטנציאל להישגים כאמור , לומדים עם לקויות למידה עשויים להתקשות בשימוש נאות בחוקי השיח , והקשיים השפתיים-תקשורתיים שלהם יבואו לידי ביטוי גם כניסיונות שלהם לסינגור עצמי . אך הקשיים התקשורתיים יכולים לתת הסבר חלקי בלבד למכלול הקשיים של אוכלוסיה זו , ולאותם קשיים הבאים לידי ביטוי כשהם מסנגרים על עצמם . הסבר רחב יותר נותן מודל "הברית המשולשת" . ( Benchell , 1989 Short & Weissberg- ) אשתמש במודל זה כדי ליצור מסגרת דיון , שתבהיר מדוע אנשים "רגילים" מצליחים לפתח באופן טבעי הכוונה עצמית וסינגור עצמי , כעוד אנשים עם לקויות למידה , ה"יכולים אבל לא מצליחים" בתחומי תפקוד שונים , צריכים תכניות טיפוח מוגדרות וישירות . להלן הבהרות מספר לגבי סוגיית הפער בין פוטנציאל לבין הישגים אצל אנשים עם לקויות למידה , שיסייעו לנו להבין את מודל הברית המשולשת . לומדים עם לקויות למידה תוארו באופן עקבי כבעלי אפיון ייחודי , הבא לידי ביטוי כחוסר ההתאמה בין הפוטנציאל הלימודי המצופה שלהם ( והמבוסס על יכולתם השכלית ) לבין הביצועים שלהם בפועל במצבי לימוד שונים . הסוגיה המרכזית היא לאתר את הגורם או את החסך הספציפי ( או הגורמים / החסכים ) המובילים לפער הזה , והחוצצים בין יכולת שכלית תקינה לבין הישגים לקויים . הועלו השערות שונות לגבי הגורמים הסיבתיים האחראים לפער ההישגים אצל לומדים עם לקויות למידה , וביניהם ניתן למנות השערות לגבי חסרים קוגניטיביים ספציפיים , חסרים באסטרטגיות למידה וחסרים מוטיבציוניים . עם זאת , לא קיימת הסכמה על סימון גורם אחד , המסביר את פער ההישגים . בסקירתו ההיסטורית מציין טיילור , ( Taylor , 1988 ) כי לפני שנת , 1963 השנה שבה הציע קירק את השימוש במונח "ליקויי , "למידה נכללו מרבית התלמידים האלו בקטגוריה של "תלמידים תת-משיגים . " כאותן שנים הופנתה אצבע מאשימה אל סביבת הבית ובעיקר אל האם , שנתפסה כאחראית לכישלונות הלימודיים של ילדיה . השערה זו על אחריות האם עוררה אי נחת והובילה את קרוקשנק לטעון כבר בשנת , 1961 כי הקשיים נובעים אולי מנזק מוחי ולא מדגמי העברה כושלים מתרחבת היכולת ליצור מגוון טיעונים במהלך פעולת השכנוע ולכוון את מהלכי השיח . ניפולד בחנה כיצד תלמידים עם לקויות למידה משכנעים אחרים וכיצד הם נענים לפניות שכנוע . היא מזהה חסרים ניכרים בהבנה ובשימוש בכוונה התקשורתית של שכנוע אצל תלמידים עם לקויות למידה / שפה . קושי זה יהיה גם משמעותי לגבי יכולתם לסנגר ביעילות על צורכיהם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help