sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

אחת הסקירות המקיפות על היכולות הפרגמטיות של תלמידים עם לקויות שפה / לקויות למידה היא הסקירה של לפאדאט vpon . ( Lapadat , 1991 ) n כוללת ניתוח של 33 מחקרים , שהשוו את היכולות בפרגמטיקה של שפה של 825 תלמידים בגילאים , 12-3 שיש להם לקויות שפה / לקויות למידה , מול היכולות של תלמידים רגילים . התלמידים עם הלקויות הראו קשיים פרגמטיים נרחבים , והס באו לידי ביטוי בשיח שלהם . הקשיים האלו מיוחסים לחסרים השפתיים הבסיסיים של התלמידים עם לקויות השפה / לקויות הלמידה , יותר מאשר לידע חברתי לא מספק שלהם . מחקרים על הפרגמטיקה של השפה אצל תלמידים עם לקויות למידה / לקויות שפה בדקו אספקטים פרגמטיים שונים . שלושה מחקרים עשויים להתקשר לדיון שלנו על היכולת לסינגור עצמי . מלין ומלין ( Meline & Meline , 1983 ) בחנו את היכולת של תלמידים עם לקויות למידה / לקויות שפה להגיב מילולית במצבים של מכשול תקשורתי . שמונה עשר תלמידים עם לקויות למידה הושוו לשתי קבוצות ביקורת : האחת היא של בני גילם , והאחרת היא של תלמידים ברמה השפתית שלהם . נמצא שהתלמידים עם לקויות הלמידה / לקויות השפה תקשרו טוב יותר מתלמידים צעירים הזהים להם בגיל השפתי , אך הראו יכולות דלות בהשוואה לבני גילם . בילר ( Biller , 1986 ) בחן את ההבנה וההבעה הפרגמטית של קבוצת תלמידים עם לקויות למידה , בהשוואה לתלמידים ללא לקויות בתשעה מצבים של שיח חברתי . הוא בחן את מבעי הדיבור שתלמידים אלו הבינו ושבהם השתמשו ואת היכולת שלהם לקחת בחשבון את אפיוני האדם שאליו פנו ( דמות סמכות , חבר בן גילם או ילד צעיר מהם . ( הוא מצא ששתי קבוצות הנבדקים לא היו שונות זו מזו ביכולתן להכין את ההיבטים הפרגמטיים של השיח במצבים החברתיים השונים : הם זיהו נכון את הכוונה התקשורתית ואת האדם שאליו הופנה הדיבור . עם זאת , היכולת של התלמידים עם לקויות להשתמש במיומנויות פרגמטיות במצבים חברתיים שונים הייתה נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לזו של בני גילם ללא הלקויות . גם ניפולד ( Ni ppold , 1994 ) חקרה את היכולות הפרגמטיות של תלמידים עם לקויות למידה / שפה והתמקדה באסטרטגיות השכנוע שלהם , כלומר ביכולתם להשפיע על הפעולות , האמונות , העמדות והערכים של אחרים . היא מסכמת מחקרים התפתחותיים שתיעדו את הרצף ההתפתחותי של היכולת להשתמש בשכנוע דבור אצל ילדים בגילאי 18-5 שנים . על פי מחקרים אלו , ההתפתחות התקינה מתבטאת ככמה מרכיבים , וביניהם : נטייה גוברת להתאים את דברי השכנוע לאפיוני הנמען ( כמו סמכותו או ההיכרות עמו . ( כמו כן גובר השימוש באסטרטגיות חיוביות כמו נימוס וניהול משא ומתן , ובמקביל פוחת השימוש באסטרטגיות שליליות כמו תחינה ונדנוד . נוסף על כך , עם ההתפתחות

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help