sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

מחקרים על התפתחות שפה של ילדים עם לקויות שפה / לקויות למידה ומתעדת איחורים התפתחותיים בפרגמטיקה של שפה ובתחומים שפתיים נוספים , כמו התפתחות סמנטית , יצירת מושגים , התפתחות סינטקטית וזיכרון מילולי . יחד עם הממצאים החוזרים ונשנים לגבי קשיים כפרגמטיקה של שפה אצל תלמידים עם לקויות שפה / לקויות למידה יש חוקרים המציינים את הקשיים המתודולוגיים כתחום המחקרי הזה . דאדלי , ( Dudley , 1985 ) למשל , כוללת כסקירתה מחקרים שנערכו בארבעה תחומים : השימוש של תלמידים עם לקויות למידה כשפה ספונטנית , יכולתם להתאים את שפתם לאפיוני השומע , היעילות של התקשורת שלהם והיכולת שלהם למלא את חובות השומע . המחקרים שדאדלי סקרה אמנם מתעדים קשיים בפרגמטיקה של השפה אצל תלמידים עם לקויות למידה , אך לדעתה חלק ממחקרים אלו לוקה בבעיות מתודולוגיות . האירוע הבא מדגים קושי בפרגמטיקה של השפה , הבא לידי ביטוי באירועים יומיומיים , שבהם מעורבים תלמידים : תומר הוא תלמיד עם לקות למידה הלומד בכיתה ו י . הוא פנה למחנכת הכיתה ואמר לה בהתרגשות ובכעס : " הלכתי לשם והיא לא רצתה להסכים לזה , אז אני החלטתי שזה לא בא בחשבון ואני לא מתכנן לעשות את זה . "בכלל המחנכת הביטה בתומר בחוסר הבנה מוחלט ואמרה לו : "אני לא מצליחה להבין מה אתה . "אומר התגובה של המחנכת הגבירה את הפגיעות של תומר . הוא לא הבין מדוע המחנכת לא באה לעזרתו והוא יצא בכעס מחדר הכיתה . מה לא היה פרגמטי בדברים של תומר ? תומר התכוון לומר שהוא ניגש למורה חנה , במרכז הלמידה בבית הספר . תומר הציע לחנה שהוא יגיש בתאריך היעד רק את ראשי הפרקים לעבודת הסיכום על העלייה השנייה , ואילו את העבודה השלמה יגיש בשבוע הבא . הבקשה נבעה מהקשיים שלו לקרוא מהר ולסכם את החומר הלימודי הרב . המורה חנה סירבה לבקשה שלו ונימקה את הסירוב בכך שהיה לו , לדעתה , מספיק זמן כדי לסייס את כל העבודה . תומר חזר למחנכת הכיתה כדי לדווח לה על האירוע , והציטטה לעיל כוללת את הניסוח שלו . כדי לתקשר כראוי תומר היה צריך לקחת בחשבון שהמחנכת שלו אולי לא יודעת לאן הוא פנה , מה זה ? "שם" מי זו אותה "היא " שאליה פנה ? למה היא לא הסכימה ; מה לדעתה לא בא בחשבון ? ומה תומר לא מתכנן לעשות ; הנתק התקשורתי , שבעקבותיו עזב תומר את חדר הכיתה , החל בחוסר יכולתו של תומר לקחת בחשבון את הידע הקודם של המחנכת לגבי האירוע ולנסח את דבריו במדויק . הנתק העמיק עקב התגובה המכלילה של המחנכת שאמרה לו : "אני לא מצליחה להבין מה אתה אומר . " ייתכן ולו הייתה המחנכת מפנה לתומר שאלות ספציפיות לגבי המקום , האדם והאירוע , היא הייתה יכולה ליצור איתו תקשורת אמיתית ולכוון אותו לפעולה בונה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help