sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

המורה לאנגלית יכול להסתפק באמירה : "ניגשתי אליה והיא , '' ... ( בלי לציין שוב שמדובר בשושנה , המורה לאנגלית . ( אבל אם המחנכת לא ידעה על הפנייה הזו של התלמיד , עליו לציין מפורשות : "פניתי למורה שושנה וביקשתי ממנה ש ... והיא . " ... מרכיב נוסף שיש לקחתו בחשבון בשיח התקשורתי הוא ההיכרות עם חוקי ההתנהגות הנהוגים במסגרות שיח שונות , כמו הבית , בית הספר או מגרש המשחקים . למסגרות שונות יש חוקי שיח שונים . מיהן ( Mehim , 1979 ) טוען , שלכיתה יש מערכת חוקים ספציפית , וזו , אף שלרוב אינה מוצהרת בגלוי , הרי היא קובעת את ההתנהגות . על התלמידים להכיר מערכת חוקים זו , ואכן , תלמידים המזוהים כ " תלמידים טובים , " יודעים להשתמש בה בנוכחות המורה . דוגמה נוספת להתחשבות במסגרת שבה מתקיים השיח היא שיחת תלמיד בחדר של מנהלת בית הספר . שיחה כזו תדרוש , למשל , הימנעות משימוש במשלב של שפת הרחוב ושימוש בעוצמת דיבור נמוכה . הדובר גם צריך לקחת בחשבון את אפיק התקשורת שדרכו מתנהלת השיחה : האם זו שיחה פנים מול פנים ואז ניתן להשתמש במחוות גוף , או שזו שיחה טלפונית , שבה מחוות גוף לא יוסיפו להבהרת הדברים . נוסף על כך , יש להתייחס לסביבה הפיזית ולהשפעתה על התקשורתיות של השיח : שיחה במקום רועש , למשל , עשויה להפריע לשמיעה והיא דורשת התאמה של עוצמת הקול . לאנשים עם לקות למידה עשוי להיות קושי שפתי ראשוני , שיתבטא , למשל , בחוסר הידיעה שלהם איזה מידע לספק וכחוסר יכולתם לקחת כחשבון את הידע הקודם של הנמען . ( Lapadat , 1991 ) מתוך כך הם לא יבטאו כראוי את הצרכים שלהם . הנמען עלול לראות בהם "מטרידים" ו " , "נודניקים ויטען שהוא אינו מבין מה הם באמת רוצים . אם המטרה התקשורתית שלהם הייתה לבטא את הצרכים שלהם ולעמוד על כך שהם ימולאו , עלולים לומדים עם קשיים שפתיים-פרגמטיים להיכשל במטרה התקשורתית הזו , ולעיתים קרובות גם לא להבין מדוע נכשלו בכך . ג . ארגון חברתי של השיח : דיבור המופנה לנמען נחשב לשיח חברתי , המחייב במידה מסוימת את הנמען להגיב . יש להתבטא בבהירות , להתאים את הנאמר לנמען ולתקן את השיח במקרה של אי הבנות . הדוברים צריכים להסכים על נושא השיחה ולכלול בה מהלכים של לקיחת תורות . כל תור מכיל כרגיל כמה רכיבים , .-כמו הכרה בהיגדים הקודמים , התרומה לשיח של הדובר הנוכחי

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help