sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

הדיבור ) ובצורה מילולית , בדרגות שונות של ישירות . אדם המתקשה במרכיב זה של תקשורת פרגמטית עלול להיכשל בהתאמה בין המטרה התקשורתית שלו לבין סוג המבע שבחר כדי לבטא מטרה זו . וכך , כדי לבקש ( מטרה תקשורתית ) הוא עלול להשתמש בצורת מבע של מחאה . שימוש לא מתאים כזה עשוי לדחות את בקשתו הלגיטימית בשל היותה מתפרשת כאקט של התנגדות או של חוצפה . ב . הנחות מוקדמות : כניסוח דבריו , על הדובר לקחת בחשבון את השומע שאליו מופנים הדברים . התייחסות לשומע כוללת התייחסות למין , לגיל , לתפקיד , לידע קודם של השומע על נושא השיחה או לרמה השפתית של השומע , לרגשותיו ולמעמד החברתי שלו . בהתאם לכל ההנחות המוקדמות האלו ינסח הדובר את דבריו . בכל אינטראקציה יש מידע המוצג כנתון או כברור מאליו , ומידע המוצג כחדש . הנמען צריך להבחין בין המוצג כנתון לבין החידוש , ואילו המוען צריך לתת את הכסות השפתית המתאימה למה שהוא יכול להניח שהוא מידע נתון ולמידע שהוא רוצה לחדש . המחקר מלמד שילדים , אפילו בשלב הדיבור החד-מילי נוטים להעיר על אותם היבטים סביבתיים שהם אינפורמטיביים או תקשורתיים ביותר . ( 1978 Snyder , ) כדי להעריך ממד פרגמטי זה בשפת הדובר ניתן לשאול שאלות , כמו : על מה הילד בוחר לדבר במצב מסוים ? האם הוא מתייחס למידע חדש או מעיר על מה שכבר מוכר וידוע ? האם המידע החדש מבוטא באופן מילולי או באמצעים לא מילוליים ? האם זה מידע ברור או שהוא מעורפל ודו-משמעיי האם הוא מאזכר את המידע באופן ספציפי , או שהדובר מרכה להשתמש באזכורים לא ספציפיים ( כמו שימוש רב במילים : זה , שם , אז . ( שיח תקשורתי לוקח בחשבון משתני הקשר חברתיים , שבהם הדובר מתחשב באפיוני השומע , בערוצי התקשורת הזמינים ובסביבה שבה מתרחש השיח . כדי להעריך אם הדובר לוקח כחשבון את הממד של ההקשר החברתי , ניתן לשאול שאלות כמו : האם הדובר מדבר באופן שונה לבני שיח שונים ( תוך התחשבות בגיל השומע , במידת ההיכרות עמו , ברמתו השפתית או בניסיונות עבר משותפים עמו . ( לקיחה כחשבון של משתני הקשר חברתיים כאלה תתבטא בשינויים ברמת הנימוס , ברמת האינטימיות ובצורה השפתית שהדובר משתמש בה כדי לבטא את כוונותיו התקשורתיות ( רמז לעומת דרישה , לדוגמה . ( מידת הישירות המבוטאת במסר צריכה גם היא להיבחן ביחס לשומע , וכך , למשל , אם המחנכת יודעת שהתלמיד פנה כבר לשושנה , המורה לאנגלית , בבקשה מסוימת , הרי שדיווח למחנכת על השיחה עם

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help