sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

כישורי שפה פרגמטיים כישורי שפה פרגמטיים הם אלה העוסקים בשליטה על כללי השימוש בשפה בהקשר חברתי-תקשורתי . הם חשובים לתקשורת בין-אישית , בין שהיא מתקיימת במהלך משימה לימודית הדורשת למידה בקבוצה , ובין באירועים חברתיים לא לימודיים . דיווחים רבים מתארים מגוון של חסרים במיומנויות הפרגמטיות-תקשורתיות של אנשים עם לקויות למידה , כמו : קושי בתזמון השיחה ( כשהדובר מתחיל שיחה ברגעים שאינם נוחים לשומע , ( מעבר חד מנושא לנושא , שילוב רעיונות לא רלוונטיים בשיחה , אי שמירה על קשר עין , אי שמירה על התור בשיחה , חוסר ערנות ל"קצרים " ולאי-הבנות במהלך השיחה , או קושי לשנות את האסטרטגיות התקשורתיות על פי המצב והמשימה ( Donahue , 1983 ) פרגמטיקה של שפה , אותו שימוש חברתי נאות בשפה , כוללת שלושה מרכיבים : כוונות תקשורתיות , הנחות מוקדמות וארגון חברתי של השיח . ( 1984 Roth & Spekman , ) חסרים במרכיבים אלו יכולים להשפיע באופן ניכר על היעילות של פעולת הסינגור העצמי : המסנגר העצמי עלול לבחור מבעי דיבור שאינם הולמים את הכוונה התקשורתית שלו , הוא יכול להיות לא מודע להנחות המוקדמות של הנמען ולא לקחת אותן בחשבון במהלך השיחה והוא גם יכול לארגן באופן לא יעיל את מרכיבי השיחה . כל החסרים האלו עלולים לפגוע בסינגור עצמי יעיל . להלן הסבר והדגמה של שלושת מרכיבי השימוש החברתי הנאות בשפה א-. . כוונות תקשורתיות : פעולת הדיבור היא יחידת התקשורת הקטנה ביותר של השימוש בשפה , והיא כוללת שני מרכיבים : תוכן המבע והמטרה התקשורתית של הדובר בשימוש במבע זה . שפה יכולה למלא מטרות תקשורתיות שונות , ובעזרתה ניתן לדרוש או לשאול , לבקש או למחות , לצוות או לשכנע ועוד . הכוונה התקשורתית יכולה להיות מובעת בצורה לא מילולית ( תנועות גוף , ( בצורה פארא-לשונית ( שינויים בהטעמה , באינטונציה , בטון ובעוצמת ששת המאפיינים האלו של לומדים בעלי לקויות למידה הם ההצדקה לפתח תכניות , שבהן הלומד יטפח כישורים של הכוונה עצמית וילמד כיצד לסנגר על עצמו במערכות הסובבות אותו . אך בלקויות למידה ספציפיות שבסיסן הוא שפתי , ייתכן קושי ראשוני להשתמש כשפה מילולית מתאימה למטרות של סינגור עצמי ושל תקשורת בין-אישית . ( Lapadat , 1991 ) הקושי הזה , המכונה גם קושי בפרגמטיקה של השפה , מעמיד מראש את האנשים עס לקויות הלמידה בעמדה נחותה כמסנגרים על צורכיהם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help