sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

מודעות עצמית , תחושת ערך עצמי וביטחון עצמי ביכולות האישיות ( ראו הרחבה בפרק 3 על היבטים מוטיבציוניים . ( אף שהכוונה עצמית היא יכולת חשובה לכל אדם , נראה שהיא קריטית במיוחד עבור אנשים עם מוגבלויות . וורד ( Ward , 1988 ) טוען כי הרכישה של תכונות אישיות , המובילות להתנהגות המדגימה הכוונה עצמית , נעוצה בתהליך התפתחותי , המתחיל בילדות המוקדמת ונמשך לאורך החיים הבוגרים . אף שהכוונה עצמית , לדעתו , היא מטרה חשובה ביותר , הרי היא מטרה קשה להשגה לאנשים עם מוגבלויות , ומרביתם אינם מפעילים מידה מתאימה של שליטה על חייהם . לאורך שנות לימודיהם בבית הספר וגם לאחר סיום לימודיהם , הם נשארים תלויים בהחלטות שאחרים מחליטים עבורם , גם כשמדובר בנושאים אישיים לחלוטין , כמו המשך לימודים , בחירת קריירה או מגורים . צעירים אלו חווים אבטלה , תעסוקה לא מתאימה , תלות מתמשכת בהורים , בידוד חברתי והיעדר מעורבות בפעילויות בקהילה , ורק לעיתים רחוקות הם לומדים לסנגר על עצמם . ( Abery , Rudrud , Amdt , Schauben & Eggebeen , 1995 ) העניין האקדמי בתחום של הכוונה עצמית וסינגור עצמי בקשר לאנשים עם מוגבלויות התעורר בעקבות השגות שהעלו האנשים עצמם , בני משפחותיהם , מוריהם ואנשי מקצוע שונים , לגבי הדימוי הסטראוטיפי של פסיביות ולגבי התפקידים השוליים שאנשים אלו ממלאים בחברה . הבעיה קשה יותר כשעומד לפנינו הניגוד שבין ציפיות החברה לחירות בהחלטות איטיות , מצד אחד , לבין התפיסה שאנשים עם מוגבלויות זקוקים להגנה המתבטאת בכך שאחרים יחליל \ ו עבורם , מצד שני . על פי התפיסה המגוננת הזו , אנשים עם מוגבלויות אינם יכולים להחליט עבור עצמם . יתרה מכך , התפיסה הזו גם טוענת שהחלטות שהם מחליטים עבור עצמם עלולות להזיק להם מבחינה פיזית או נפשית . אבל הסרת הזכות מהאדם להחליט עבור עצמו אינה בהכרח הגנה . תפיסה כזו מרחיקה את האדם מזכותו לבחור במה שהוא' רוצה , מרחיקה אותו מזכותו ללמוד לקבל החלטות ולהיות אחראי לתוצאותיהן ומזכותו ללמוד משגיאותיו . לכל אדם יש זכות להכוונה עצמית ולקבלת החלטות אישיות , כי "כשאנחנו מונעים מהאחר את הזכות להחליט , אנחנו מרחיקים אותו מלהיות מעורב במשימות התפתחותיות שבהן הוא לומד מה חשוב עבורו , מה הוא רוצה , ומה עליו לעשות כדי להשיג את מטרותיו " . ( Hoffman & Field , 1995 : 134 ) לודי ומרטין ( Ludi & Martin , 1995 ) מדגישים , שילדים ומתבגרים יהפכו למבוגרים עם הכוונה עצמית , אם יינתנו להם הזדמנויות והתנסויות המובילות להצלחה . התנסויות בונות הן אלו הכוללות גם כישלונות , הזדמנויות לגלות ,

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help