sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה לקות למידה מייצגת לקות התפתחותית הנמשכת לאורך חייו של הפרט ועשויה לפגום גם בתפקודו בבגרות . הצלחתו כבוגר תבוא לידי ביטוי בהשתלבותו בעבודה , בהסתגלותו החברתית ובהתאמתו הרגשית , אך בגלל קשיים מתמשכים שבהם הוא נתקל בתהליכי הלמידה שלו , עשויה ההסתגלות הלימודית , המקצועית והחברתית להיות קשה עבורו . אנשים , ובכללם אנשים עם לקויות למידה , שואפים לחיות חיים יצירתיים ומלאים ככל האפשר . שאיפה זו מוגדרת כמושג הכוונה עצמית , וזה מתורגם ליכולתו של האדם לשלוט על חייו ולממש את תקוותיו . אם בעבר התקבלו ההחלטות עבור אנשים עם מוגבלויות , ובכללם אלו עם לקויות למידה , על ידי הורים ובעלי מקצוע , שהתייחסו רק חלקית לשאיפות האישיות של הפרט ולתקוותיו לגבי עתיד חייו , הרי כיום , כשההכוונה העצמית מקובלת , מעודדים אצל האדם עם לקות הלמידה התפתחות של עמדות , ידע וכישורים , שיעצימו אותו ויאפשרו לו למלא תפקיד מרכזי בעיצוב הישגיו , בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה . סינגור עצמי - הוא פעולה המבטאת הכוונה עצמית . באמצעותה האדם מדבר בעד עצמו ומייצג את האינטרסים האישיים שלו בפני הזולת . במהלך הסינגור העצמי האדם משמיע את קולו , מגן על זכויותיו ומבטיח שיסופקו לו השירותים המתאימים במסגרות השונות , כולל במערכת החינוך . אם כי האדם יכול לסנגר על עצמו באירוע בודד זה או אחר , יש לראות בסינגור עצמי חלק מאסטרטגיה רחבה , הבאה להבטיח שנקודות מבט ותקוות של לומדים עם לקויות למידה יישמעו , ושלומדים אלו יפעלו כדי לקדמן . למונח סינגור עצמי יש שני שימושים מרכזיים , המבטאים גם נקודות מבט שונות לגבי מערכת יחסי הגומלין שבין סינגור עצמי לבין הכוונה עצמית . שימוש אחד מתייחס לתהליך , שבאמצעותו אנשים רוכשים ביטחון ומיומנויות , המאפשרים להם לבחור בעצמם את דרכם ולדבר בעד עצמם . שימוש זה רואה בסינגור עצמי חלק מרכזי מסך הכישורים הנדרשים להכוונה עצמית . שימוש אחר למונח סינגור עצמי מתמקד בפעולות של גופים אוטונומיים , שנוצרו על ידי אנשים עם מוגבלויות , כדי לייצג את עצמם ואת האינטרסים שלהם . בשימוש זה היעד הוא הסינגור העצמי , והאדם נעזר במיומנויות של הכוונה עצמית כדי לקדמו . הספר מתמקד בעיקר בשימוש הראשון , זה המתייחס לתהליכים אישיים המקדמים את הלומד עם לקות הלמידה לקראת סינגור עצמי והשמעת הקול האישי שלו בתוך מערכת החינוך . השימוש השני נכלל בספר רק בתיאור ההתפתחות של תנועות לסינגור עצמי בעולם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help