sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שתי גישות יסוד מוכרות בהוראת הקריאה ו הגישה המתחילה במלה השלמה ( או במלים שלמות ) או במשפט והגישה המתחילה מן האות היחידה ומן התנועה . לעתים משתמשים לגביהן במונחים "אנליטי" , "סינתטי"ו לאמור : 0 בגישה אנליטית מתכוונים בדרךכלל להוראת הקריאה שבה מלמדים בשלב הראשון תבניות שלמות ( מלים , משפטים וכדומה , ( ובשלב ה שני מלמדים לפרקן ולנתחן , "לעשות אנליזה" של תבניות אלו למרכיביהן : משפטים למלים , מלים להברות ולצירופים , צירופים לאותיות ולתנועות וכדומה . 0 בגישה סינתטית מתכוונים בדרך כלל להוראת הקריאה שבה מלמדים בשלב הראשון מרכיבי יסוד יחידים ( אותיות , תנועות , צירופים או הגייתם , ( ובשלב השני מלמדים לחברם ולצרפם , "לעשות סינתיזה" של מרכיבים אלה לתבניות שלמות : אותיות ותנועות לצירופים ולהברות , הברות למלים , מלים למשפטים וכדומה . בדורות אחרונים נאבקות שתי הגישות ביניהן על ההגמוניה , על התואר של "הגישה הטובה ביותר" או "הנכונה . "ביותר לשם ביצור מעמדן יצרו ( ויוצרים ) הדוגלים בכל אחת משתי האסכולות מגוון שיטות להוראת הקריאה ( להלן "שיטות ( "קריאה המבוססות על גישתם המועדפת ; אם על ידי תוספת שלבים מסוימים או השמטתם דווקא , ואם על ידי גיוון ושכלול של אמצעי הוראה שונים . כמו כן מנסים להוכיח את העדיפות של האחת על השנייה באמצעות מדידת הישגים בטכניקות מודרניות ; אלא שעד כה לא הגיעו לתוצאות משמעותיות — למרות שעמדו לרשות החוקרים , בארצות אנגלו סכסיות בעיקר , ידע מקצועי ומחקרי ברמה גבוהה וכן המשאבים הכספיים הדרושים לביצוע המחקרים . מצב זה של חוסר בהירות נוצר בעיקר בשל שלוש סיבות י 0 בשל המינוח הקשור לקריאה , המתחלף ומסתעף מתקופה לתקופה ( ראה נספח , ( 1 המקשה על ההשוואה ועל המחקר ; 0 בשל ראיית שיטה להוראת הקריאה כדבר סטאטי כאילו היא מנותקת מתקופתה ומרקעה החינוכי בהם היא מופעלת 0-, בשל מיון שיטות הקריאה , כמעט בלעדית , על פי שני התכחינים , האנאליטי והסינתטי . לאור האמור לעיל בנוי הספר במערך המנטרל את הבעיות הנזכרות במידה האפשרית : מבחינה התפתחותית הוא ערוך על פי סדר כרונולוגי רצוף מתקופה לתקופה : 0 ? תקופת החדרים במאה הי"ט , שבה שלטו שיטות הא"ב האשכנזית , הספרדית והתימנית , השונות זו מזו מהבחינה הלשונית והדידאקטית ; 0 תקופת "עברית , "בעברית שבה התפתחו השיטות הקוליות בזיקה לעברית המתחדשת המדוברת ; o תקופת הזרמים החינוכיים שבה התפתחו השיטות בשלושה מעגלים — השיטות " , "המקובצות הגלובאליות והאנאליטיות בזיקה לתוכנית הלימודים משנת תרפ"ג ;

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help