sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בחיזוק כזה תחזור אצלו שוב ושוב . יש להדגיש כי חיזוק חיובי יישמר ואף יגביר את ההתנהגות שהייתה לפניו , ולכן על המורה לדאוג להפסקת החיזוקים החיוביים המלווים התנהגות בעייתית ולתגמל רק התנהגות המוגדרת נכונה . על המורה להחליט על מערכת תגמולים , שבעזרתה יוכל להגביר את תדירות הופעת ההתנהגויות הנכונות אצל הילד המפריע . במערכת כזו ניתן לכלול : דברי הערכה ועידוד " ) יפה מאוד , " "עזרת" וכדומה , ( מתן תפקידים בעלי סטטוס חברתי " ) אתה תהיה אחראי על , (" ... או תגמולים ישירים יותר " ) מי שעונה בהצבעה שלוש פעמים במהלך השיעור , יוכל לבחור בעצמו את הנושא לדיון שינחה . ( " חשוב , בו בזמן , שהמורה יתעלם במידת האפשר מההתנהגויות המפריעות אם אין בהן הגזמה או סיכון . לא ניתן , לדוגמה , להתעלם מתופעות אלימות כדי להביא להיעלמותן ההדרגתית . את החיזוק יש לתת רק במהלך ביצוע ההתנהגות הרצויה או מיד לאחריה , ולהימנע מלתת חיזוק ( למשל : כעס (! כאשר הילד מבצע התנהגות בלתי רצויה . חיזוק מלא וחיזוק חלקי - חיזוק מלא הוא חיזוק הניתן על כל התנהגות רצויה ( או מפריעה ) שהילד מבצע , בעוד חיזוק חלקי ניתן רק על חלק מהתגובות . בשלבים הראשונים של הלמידה , כלומר בשלב שבו מלמדים תגובה חדשה , תתרחש למידה מהירה יותר של ההתנהגות הנכונה אם כל תגובה רצויה תזכה בחיזוק . עם זאת , יש לזכור כי זמן ההכחדה של התנהגות שנלמדה על ידי חיזוק חלקי ארוך יותר מן הזמן הנדרש להכחדת התנהגות שנלמדה על ידי חיזוק מלא . כלומר , כדי ליצור שינוי התנהגותי ולהופכו להרגל של קבע , על המורה להתחיל במתן חיזוק לאחר כל התנהגות של התלמיד שהוגדרה כנכונה , ובהדרגה ליצור רווחים , כך שלא כל תגובה תקבל חיזוק . תהליך זה מתרחש ממילא כדרך כלל במציאות : תחילה מקפיד המורה להגיב לכל התנהגות נכונה שמבצע תלמיד אשר קודם לכן נהג להפריע , ובהדרגה יורדת תדירות התגובות . יש להדגיש כי על התהליך להיות הדרגתי , שאם לא כן , תהיה הכחדה מהירה . אם ילד למד לצפות להערה חיובית מהמורה לאחר ביצוע כל התנהגות נכונה שלו , וחיזוקים אלה ייפסקו בבת אחת , יבין הילד שהתנהגותו הנכונה אינה משתלמת עוד . אם , לעומת זאת , החיזוק שניתן הוא חלקי , לא מסודר , אקראי , הילד לא יתייאש , הוא ינסה שוב ושוב להתנהג כראוי , בציפייה שאולי בסופו של דבר יגיע החיזוק . חיזוק שלילי - מאורע שהילד מעוניין להימנע ממנו ואף מוכן להתנהג "בצורה נכונה" כדי לצמצמו או להפסיקו . חיזוק שלילי הוא מאורע המגביר את הסיכוי שהתגובה המפסיקה אותו תחזור בעתיד במצב דומה . לדוגמה : כדי להסיר איום תלוי ועומד , ילמד ילד להשתמש במושגים כגון : "סליחה , " "לא בכוונה . " חשוב להזכיר שוב , כי החיזוק צריך להיתפס כשלילי בעיני הילד . לעתים גערות של המורה , הרואה בהן חיזוק שלילי , נתפסות כמתן תשומת לב ( היינו חיזוק חיובי ) בעיני התלמיד .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help