sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא התכנית שלפנינו מתבססת על שימוש בתאוריות ובעקרונות מתחום הפסיכולוגיה לצורך העמקת ההבנה של בעיות בתחום המשמעת בבית הספר ומציאת דרכים לפתרונן . התכנית נוצרה מתוך תפיסה הוליסטית-אינטגרטיבית , שלפיה כל שיקול דעת בתהליך ההוראה מאחד בתוכו שילוב של ניסיון מעשי ושל ידע תאורטי מתחומים שונים . המשמעת בבית הספר היא נושא מרכזי בתחום של "ניהול כיתה' . זהו אחד התחומים בהוראה אשר יש בו אקטואליות כמעט תמידית . לעיסוק במשמעת היבטים פסיכולוגיים , פדגוגיים , אתיים , פילוסופיים , סוציולוגיים , דידקטיים ואף משפטיים , וכל אלה עשויים להשפיע בו זמנית על אופי טיפולו של המורה בבעיות בתחום זה . התכנית תתמקד בהיבטים הפסיכולוגיים של נושא המשמעת , ולצורך השלמת התמונה מומלץ שאנשי מקצוע יביאו בפני הסטודנטים את ההיבטים הנוספים . המושג "משמעת בבית הספר" מכוון לאותן מערכות דינמיות של עקרונות , כללים , חוקים ונורמות , היוצרות אקלים כיתה וחיי בית ספר תקינים . מערכות אלה מאפשרות למידה משמעותית , והן תוצר של יחסי הגומלין הקיימים בבית הספר , במסגרת ארגונית , בין המורה , הכיתה כקבוצה , התלמידים כפרטים ומשפחותיהם . תהליך הוראה , הבנוי על שימוש נבון ומושכל באסטרטגיות הוראה מגוונות והמבוסס על הכרת המורה את עצמו ואת תלמידיו , עשוי למנוע בעיות משמעת . על המתכשר להוראה לצפות בעיית משמעת ולהבחין בה , לנסות לבודדה , מצד אחד , ולהראות את קשרי הגומלין שלה עם סוגיות אחרות בהוראה , מצד אחר . עליו לנתח את המשתנים הרלוונטיים לאירוע המשמעתי ולחפש את הדרכים המתאימות למנוע את היווצרות הבעיה , או לטפל בה בטווח קצר ובטווח ארוך . התכנית במהותה היא בעלת אופי דינמי , עם דגש על תפיסת הי'אני '' של הלומד והמלמד ועל מתן לגיטימציה להתמודדות אישית וייחודית . התכנית מיועדת לסטודנטים במכללות להכשרת מורים , אשר רכשו שליטה בסיסית בשפת הפסיכולוגיה ובתאוריות על התפתחות הילד ואף ניסיון התחלתי בהוראה בעבודה מעשית כשנים א' ו-כ . ' שליטה בסיסית כתחומים אלה נדרשת כדי לעבד את החומר ברמה גבוהה יותר של שילוב התאוריה והמעשה . אופיה המודולרי של התכנית מאפשר למורה במכללה לבחור חלקים שונים ממנה , אשר יתאימו לצורכי הסטודנטים שלו , לכישוריו ולהעדפותיו וכן לזמן ולמשאבים המוקצים לנושא במסגרת המכללה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help