sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

0 . 1 כיכר , לימודית , גמי ^ ח ר , גדרר , מח , ארת . סביבה לימודית גמישה היא סביבה שיש בה גמישות בכמות הזמן המוקדשת לפעילות לימודית נתונה , במקום שבו הפעילות מתרחשת , באופני הלימוד האפשריים ( שיטות ודרכי הלימוד , בחירת עמיתים ללימוד וכדומה , ( ובתכנים הנלמדים . ככלל , סביבה לימודית גמישה מאפשרת שינויים בתהליך ההוראה-למידה ( אייזן , . ( 1971 חשיפת התלמידים לשינויים ולחידושים בסביבה הפיזית והאנושית , בתכנים ובנושאי הלימוד , בתהליכים ובאירועים חברתיים ואישיים - מרגילה אותם לראות את העולם כמשתנה ולא כמשהו קבוע ועומד . חשיפת התלמידים לשונות הקיימת במצבים , בידיעות , בפרספקטיבות - מעוררת את מודעותם לשוני הקיים בעולם . גמישות מחשבתית ומודעות לשונות ולשינויים האפשריים נחוצות לתלמיד כדי שייענה לאפשרויות שהסביבה הגמישה מזמנת לו . את המודעות הזו ניתן גם לטפח במכוון . תכניות הוראה מפורטות וצמידות קשוחה לתכנון יוצרות סביבה לימודית מובנית , שבה המורה והתלמידים נמנעים מלשנות גם כאשר השינויים מתבקשים תוך כדי האירועים המתרחשים בהוראה או בעקבותיהם . אין ניגוד בין סביבה לימודית גמישה לתכנון מוקדם , אם בתכנון המוקדם מביאים בחשבון פתיחות לחלופות אפשריות ומתייחסים אליו כבסיס לשינויים אפשריים תוך כדי הביצוע . סקגר ( Skager , 1984 ) רואה ביצירת סביבה לימודית גמישה תנאי הכרחי לפיתוח יכולתו של הלומד לבחור באופן רציונלי . דוגמאות . במסגרת השיעורים הגמישים מחליט הלומד אם לעבוד לבד או יחד עם חברים ; אם לעבוד בתוך הכיתה , במסדרון או בספרייה . הוא קובע כמה זמן יקדיש לביצוע מטלה שהחליט לעסוק בה ומהי דרגת הקושי שבה הוא מוכן להתמודד בעת ביצוע המטלה . הגמישות במקרה זה מתבטאת ביצירת אפשרויות בחירה ללומד . קיימת גם אפשרות לגמישות מצד המורה תוך כדי תהליך ההוראה . כך , למשל , בשיעור טבע שעוסקים בו בתנועת הדג במים מביא , אחד התלמידים לכיתה חגב . הנושא הוא מבנה הסנפירים של הדג והתאמתם לתנועה במים . המורה מנצל את ההזדמנות שנקרתה , מכוון את התלמידים להתבונן במבנה הגפיים של החגב , והתלמידים מנסים לעמוד על התאמתם לתנועה ביבשה . הזדמנות זו , הבלתי מתוכננת , מאפשרת למורה להשוות את מבנה איברי התנועה אצל שני בעלי-חיים החיים בסביבות חיים שונות , ולנסח רעיונות שיש בהם הכללה בנושא הקשר בין מבנה האיבר לתפקידו וקיום ההתאמה לתנאי הסביבה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help