sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אין מתכון ואין הצעה מובנית אשר תנחה את המורה בתרגום הביטוי הכוונה עצמית למונחים אופרטיביים . כך , למשל , בתרגיל "למורה ולתלמידים מסלולי חשיבה נפרדים - כיצד הם נפגשים " ? ( ראו תרגיל 1 בשער הראשון בספר זה , ( העוסק בשיעור מקרא בכיתה ה . ' המורה בשיעור זה מצליחה להפוך את הלימוד לאתגר אינטלקטואלי , לעודד את תלמידיה לחשיבה ביקורתית ולטפח בהם תהליכי שכילה ( זאת בשיעור פרונטלי . ( לעומת זאת , בתרגיל "תוצאה מפתיעה בניסוי - הפרעה או הזדמנות ללמידה " ? ( ראו תרגיל 12 בשער השלישי בספר זה , ( המורה לטבע מחמיצה הזדמנות לדיון ביקורתי שיכול היה להיערך לאור תוצאה מפתיעה שקיבל תלמיד בניסוי שביצע לפי הוראות בספר . במקום להפוך את המקרה למנוף ללמידה , לדיון ביקורתי בתוצאות הניסוי ולבקש תכנון דרכי הוכחה לטענות והסברים אפשריים לתוצאה הבלתי צפויה - היא מפנה את התלמיד לקריאה מדויקת יותר של ההוראות בספר . ההוראה היא עיסוק פרקטי , התלמידים והמורים עוסקים בפעילויות לימודיות . ניסוחים תאורטיים והיגדים כלליים אין בכוחם למלא את חלל הכיתה . השפה המובנת למורים , שפה שימושית המדריכה אותם כעשייה הפדגוגית , איננה מבוססת על ידע היגדי תאורטי אלא על ידע אופרטיבי , ידע בר-שימוש שניתן לפעול עמו במצבים של הוראה-למידה . יוצא אפוא , שהבעיה הראשונה שאנו ניצבים לפניה בסוגיית הלומד בעל ההכוונה העצמית היא כיצד לתרגם את הצהרת הכוונות , את היעדים הנכספים , למונחים אופרטיביים שיש בכוחם להדריך את המורים בעשייה היומיומית בכיתה . בטרם נציע דרך הנראית לנו כאפשרית ורצויה , נאמר שאין זו דרך קלה כלל ועיקר . מצבי למידה-הוראה הם תלויי תוכן ותלויי נסיכות . המורה צריך להיות ער ומודע להבחנות הקיימות בין צורות הידע המיוצגות בתחומי הדעת השונים . מרכיבי החשיבה הביקורתית במקצועות מדעי הטבע המייצגים ידע אמפירי שונים ממרכיבי החשיבה הביקורתית במתמטיקה המייצגת צורת חשיבה לוגית-סימבולית , ושני אלה בוודאי שונים מן החשיבה הביקורתית הנדרשת בניתוח טקסט מקראי שבו מפעילים אמות מידה לשיפוט מוסרי . ואולם הקושי איננו מתמצה בכך שעל המורה להיות בקי באותם תחומי הדעת שהוא מלמד ובהבחנות שביניהם , אלא גם בכך שאם רצונו להתחשב בתלמידים כפרטים שונים זה מזה , כאינדיווידואלים , בהכרח הוא ימצא את עצמו במציאות פדגוגית שיש בה שטחי עניין ומסלולי למידה רבים . ( זאת , גם כאשר שאיפתו היא שכל תלמידיו יגיעו להבחנות אובייקטיביות כפשוטן בחשיבה הביקורתית המתייחסת למסגרות תחומי הדעת השונים ( . המסקנה המתבקשת מדברים אלה היא שכדי לסגור את הפערים בין הצהרת הכוונות לעשייה היומיומית בכיתה , בין הניסוחים הכלליים במצע החינוכי לבין העשייה במצבי ההוראה-למידה המתרחשים בפועל , עלינו לעסוק בשתי משימות :

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help