sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הרשימה מקיפה תמנות קוגניטיביות רבות הנוגעות לחשיבה ולהבנה . לומד עצמאי אמור להיות חוקר , שואל שאלות , ביקורתי , יצירתי , מקורי , בוחר בין אלטרנטיבות , מסוגל למטא-קוגניציה ועוד . ברשימה תכונות רבות הנוגעות להיבט הריגושי של הלומד , למוטיבציה שלו , לעמדותיו ולערכיו . הוא בעל מוטיבציה פנימית ובעל משמעת פנימית . הוא אמור להיות פתוח לשינויים , מתפתח לקראת ראיית-על , השקפת-עולם , קובע לעצמו סדרי עדיפויות , צובר הצלחות , אסרטיבי וכיוצא באלו . לומד כזה על פי התכונות שברשימה הוא גם בעל מיומנויות והרגלי למידה . הוא יודע לערוך תצפיות , להגיע למקורות ידע , לעבד מידע ונתונים , לארגן זמן , להציג בצורה ברורה את התוצר וכיוצא באלה . אין ספק שהתכונות רובן ככולן אכן מתארות באופן ישיר או עקיף אפיונים של לומד בעל הכוונה עצמית . למורים ולמשתתפי הסדנה האחרים יש מושג רחב , מקיף , מורכב ורב-גוני באשר לפירוש שהם נותנים לשאלה "מי הוא לומד עצמאי . " לגרסתם הוא בעל אישיות אינטגרטיבית , שבה אמורים להשתלב ככל הנראה תכונות קוגניטיביות , ריגושיות , מיומנויות והרגלי למידה . אף כי אפשר להעמיד את התשובה המורכבת שלעיל לעיון ולבחינה ביקורתית , למבחן של קוהרנטיות ולמיצוי ההגדרות של המאפיינים המוזכרים בה לאור הספרות העוסקת בנושא הנידון , נראה כי לא הדיון התאורטי הוא שיקדם את תכניות ההתערבות בבתי הספר שמטרתן לטפח לומד בעל הכוונה עצמית . השאלה הקובעת היא פרקטית : איך מתרגמים אמירות כלליות על תכונות כלליות של לומד שכזה למונחים אופרטיביים , המדריכים את המורים מבחינה פדגוגית ? גם אם נניח שאין כאן סתם סיסמאות והלכי רוח אופנתיים אלא ביטוי אמיתי ליעדי חינוך נכספים , גם אז חייבת להישאל השאלה הפרקטית - איך מתרגמים ניסוחים כלליים אלה לשפה המדריכה את המורה בעשייה היומיומית שלו בכיתה : אין ערך רב לדיונים תאורטיים אם אין הם משפיעים על המתרחש בכיתה ועל האינטראקציות בין המורים לתלמידיהם . מה פירושו של טיפוח החשיבה הביקורתית אצל הלומד בשיעורי המקרא למשל ? במה ההבדל בין חשיבה זו לחשיבה ביקורתית הנדרשת בלימודי הטבע , למשל , נוכח ניסוי שנכשל ולא הגיע לתוצאות הצפויות על פי הספר או על פי כרטיס העבודה ? מה משמעותה של החשיבה הביקורתית בשיעורי מתמטיקה , היסטוריה , אמנות או בדיון בנושא חברתי בכיתה ? וכך ניתך להמשיך ולהעלות על הדעת שורה כמעט אין סופית של סיטואציות הוראה שבהן תחזור השאלה על עצמה - כיצד לתרגם את אותה הקטגוריה התאורטית שבביטוי "חשיבה ביקורתית , " למונחים שניתן ליישמם בנסיבות הוראה ממשיות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help