sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא nem זילברשטיין טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית הוא נושא שמרבים לדבר עליו במערכת החינוך , וחוזרים ומעלים אותו בהזדמנויות שונות ובהקשרים רבים . אין כמעט בית ספר יסודי ממלכתי ( ובמידה פחותה גם ממלכתי דתי , ( שאינו כולל ב"אני מאמין" הבית ספרי היגדים הנוגעים באופן ישיר או עקיף לטיפוח לומד בעל הכוונה עצמית והמנוסחים כיעדי חינוך או כעקרונות המבטאים את מדיניות החינוך של בית הספר . בדיקה שטחית של מדגם מסמכים כתובים המייצגים את "המצע החינוכי" של בתי ספר רבים תעלה מגוון של היגדים , שבהם באה לידי ביטוי השאיפה לטפח לומדים עצמאיים בעלי חשיבה ביקורתית היודעים לשאול שאלות ולנסח בעיות , לתכנן דרכים לאיסוף מידע ולפתרון בעיות , תלמידים המקבלים על עצמם את האחריות ללמידה וכיוצא באלה ניסוחים שיש בהם לתאר תכונות של לומד בעל הכוונה עצמית . דוגמה מאלפת לעיסוק הרב בנושא זה ברמה הצהרתית היא המקרה של אחת מחטיבות הביניים במחוז המרכז . מחמת חשיבות הנושא הוקמה בבית הספר סדנה לדיון בסוגיית " הלומד בעל ההכוונה העצמית . " בסדנה השתתפו מורים , המנהלת , מדריכים , יועצת , רכזת החינוך הקהילתי , נציגי הורים והרשות המקומית . ברב-שיח שהתנהל במספר מפגשים בצורה של סיעור מוחין העלו את השאלה : "מיהו לומד עצמאי " ? הדיונים סוכמו בתשובה מדהימה בהיקפה , ברב-גוניותה ובמורכבותה . נאמר בה : " לומד עצמאי הוא : לומד אוטונומי , חוקר , שואל שאלות , ביקורתי , בעל משמעת פנימית , בעל מוטיבציה ללמידה המאפשרת ללמוד לבד , מתארגן למצבים חדשים , פתוח לשינויים , תצפיתן , משער השערות , יצירתי , מקורי , יוצר , מסוגל להנפיק תוצר חדש , מסוגל לסקור נתוני מצב , לעשות עיבוד נתונים , להסיק מסקנות ולקבל החלטות , יודע לבחור בין אלטרנטיבות , מתפתחת אצלו ראיית-על , יודע להגיע למקורות ידע , להוציא עיקר מטפל , יודע לעשות תהליכים של מטא-קוגניציה ( חשיבה על חשיבה , ( מסוגל לקבוע סדרי עדיפות , לארגן זמן , להציג בצורה ברורה את התוצר , לומד עם עמיתים וצובר הצלחות . '' בתשובה מדהימה זו יש לא פחות מעשרים ושבע תכונות המיוחסות ללומד עצמאי ! דומה כי אין ברשימה זו ולו תכונה אחת שמחנכים לא היו מסכימים עליה ולא היו רואים חשיבות בטיפוחה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help