sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > לויתן > מבוא

Page:יב

כוללות חומרים שונים אלא גם במקומות שבהם הגרסאות לכאורה מקבילות הניסוח האנגלי עשוי להתפרש באופן אחר מהלטינית . לכן , עצם הניסוח הלטיני לא די בו כדי להכריע לגבי משמעות הנוסח האנגלי . המהלך הטיעוני של הספר משנתו המדינית של הובס היא חלק מעיונו הכללי בטבע האדם וביסודות המדע . לויתן מציג אפוא משנה הגותית רחבה . בדברים הבאים נשרטט רק את ראשי הפרקים של טיעון העל של הספר בשאלות מניעיה של ההתאגדות המדינית , הלגיטימציה והסמכות של הריבון , החוזה החברתי ויחסי הדת והמדינה . המדע המדיני הקלאסי ביקש לעגן את הלגיטימציה של המסגרת המדינית בטבע . תפיסתו של הובס הפוכה : המצב המדיני מוצג בספר כיציאה ממצב הטבע , וכמצב מנוגד לו . במצב הטבע נקלעים בני אדם בהכרח למלחמה של הכל בכל . על כן חייו של האדם במצב הטבע הם "חיי בדידות , דלים , מאוסים , חייתיים וקצרים . " תפיסתו של הובס היא נקודת ציון חשובה בהתפתחות התודעה המודרנית בכר שהיא מעמידה את האדם אל מול הטבע , ומכוננת את תפיסת הריבונות האנושית כנגדו . האידיאולוגיה הטכנולוגית המשעבדת את הטבע לרצון האדם נגזרת בסופו של דבר מטענת ריבונות זו . המצב המדיני מועמד כאן לעומת הטבע , ובמילים אחרות התרבות עומדת מול הטבע . האם מצב הטבע התקיים אי פעם בתולדות האדם ? לדעתי אין הכרח לומר כך . אין ספק שהובס סבור כי יש רגעים בהיסטוריה האנושית שבהם מגיעים בני אדם למצב שאין להגדירו אלא כמצב הטבע . כך למשל ברגעי התפוררותה של מדינה במלחמת אזרחים , המלחמה הפנים מדינתית המכלה אותה . אך ניתוח ההיסטוריה הקונקרטית של המדינה אינו הדבר החשוב בעיני הובס כאן . דיונו בלויתן נועד לעצב כעין גניאולוגיה של המדינה . כלומר , לויתן עסוק בחישופם ובעיצובם של מצבי התודעה ההופכים את המצב המדיני להכרחי לקיום האנושי ולשגשוג המין האנושי . על בסיס ניתוח זה מבקש הובס להציע תפיסה שתשריין את הלגיטימציה של הסמכות הריבונית . מצב הטבע הנו אפוא בעיקרו תבנית עיונית שנועדה לאפשר את ניסוי המחשבה ההיוריםטי האמור להמחיש לנתינים עד כמה שברירי הקו המבחין בין סדר לתוהו . אותם אירועים היסטוריים שבהם חברה מדינית ממשית מתכלה מעצימים את חשיבותה של התבנית ההיוריסטית .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help