sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האמונה ביכולתם , נחסמת בפניהם הדרך להתפתחות אקדמית . מערכת החינוך , בניגוד להצהרותיה , לא רק שאיננה מהווה עבורם אמצעי לניעות אקדמית וחברתית , אלא בפועל פוגעת בדימוי העצמי שלהם ובכך חוסמת אותם . זאת מתוך אמונה רבת שנים כי אין ביכולתם של התלמידים להיחלץ ממיצבם הנמוך ולהצליח בלימודים , כנבואה המגשימה את עצמה . דור הולך ודור בא ודבר אינו משתנה , אין שינוי בפעילותם המקצועית של המורים בנוגע לתלמידים אלה ואילו הילדים חשים תחושת כישלון והייאוש שלהם ושל הוריהם זועק ממבטם המושפל ( ראה : . ( Banks , Banks , 1989 מצאתי כי בקרב המורים בבית ספר "עמלים , " גם באלף השלישי , רווחות תפיסות סטריאוטיפיות , נעדרות מיקוד והתייחסות אישית לחלק מהתלמידים . התנהגות המורים מכוונת לתפיסה כוללנית , של הטמעה וטשטוש הייחודיות . המוטיב המשותף בדברי המורים הוא הצגת רפרטואר עשיר של תירוצים , סיבות והתנהגויות אשר לדעתם הם הגורמים לתלמידים אלה להיכשל בלימודים . המורים עדיין סוברים שהשינוי במצב נתון בידי הילדים והוריהם ומותנה ביכולתם " להשתחרר ממאפייניהם התרבותיים . " לדעתם , אלה הן הסיבות לכישלון . אף על פי שחלקם דור שישי לילידי הארץ , הם עדיין מובחנים ומתויגים בשוליים מבחינה לימודית וחברתית ונדמה כי זו דרך ללא מוצא ( קרניאלי , . ( 1 , 2 ; 1998 מציאות זו מלמדת כי המורים אינם תופסים את עצמם כאחראים למיצבם הלימודי הנמוך של ילדים אלה ודומים להם . נוסף על כך , הם טוענים כי השינוי יכול להתקיים רק בצבא או במקום עבודתם העתידי כבוגרים , כפי שאמרה מורה בבית הספר היסודי "עמלים : " "הצבא הוא הפתח לצאת מהבית ומכובד המסורת , הצבא הוא פריצת הדרך המביאה להתפתחות או מקום העבודה " ... ( קרניאלי , . ( 1 ; 103 ; 1998 בכך המורים מסירים מעל עצמם את האחריות לעתיד תלמידיהם ומאפשרים את הימצאותם בשולי הכיתה לאורך כל שנות הלימודים הפורמאליים . כמורה וכמכשירת מורים אני סבורה כי האחריות לקידום התלמידים , לפחות מבחינה אקדמית , העלאת ביטחונם האישי והחברתי ושיפור הישגיהם הלימודיים מוטלים על בית הספר ועל המורים . הילדים שוהים שעות רבות בבית הספר במהלך ילדותם ונעוריהם , לכן זה המקום האחראי על רכישת השכלתם , על תהליך החברות שלהם , על עיצוב התנהגותם ואף על עיצוב זהותם . לכן בספר זה בכוונתי להציע תכנית אשר אימוצה עשוי לסייע למורים ולמחנכים למלא את אחריותם באמצעות התחזקותם כאנשים סקרנים , שואלים , מתלבטים , אחראים , המחפשים תדיר את הדרך האופטימאלית לחינון והוראה ולקידום כל התלמידים . התכנית מתבססת על התפיסה של מורה מועצם , או כפי שפולן והארגריבס ( 1999 ) הגדירו "מורה שלם . " כלומר מורה השולט היטב בתחום הדעת שאותו הוא מלמד ובדרכי הוראה , אך בו זמנית וכחלק מתפיסת עולמו האישית מקצועית חש

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help