sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר בעבר הדגיש החינוך את הנצחת הידע כמגלם את הדוקטרינות המרכזיות שעליהן מבוססים הסדרים בין בני אדם . המורה היה מקור הידע המרכזי . בהווה , וכהכנה לאתגרי העתיד , במקום עיצוב תודעתם של התלמידים , תפקיד החינוך הוא דווקא לשחרר את התודעה , לחזק את היכולות הביקורתיות , להקנות ידע ולפתח יכולת לחקירה עצמית , לסקרנות , לגמישות מחשבתית , יחד עם תחושות של הזדהות אנושית ובחירות מוסריות . לפי עמנואל קאנט , האדם הבוגר או הנאור הוא זה "המעז להשתמש בשכלו " הן בתחום האינטלקטואלי והן בתחום המוסרי ( קאנט , * . ( 1984 היום יותר מתמיד מערכת החינוך נדרשת להתמודד עם הסוגיה כיצד לחנך את הילד לבוגר מוסרי , אכפתי , נאור ורגיש לזולת , הלוקח אחריות על מעשיו . אם כך , נשאלת השאלה במה אפשר להעשיר את התהליך החינוכי ואת למידתו של פרח ההוראה ושל המורה בשדה כדי לעמוד באתגרי החינוך ? אף על פי שתיאורטיקנים ופדגוגים מתייחסים לסוגיה חשובה זו כחלק מרכזי בתהליך החינוך וההתחנכות , הרי בפועל , בתי הספר כמערכת חינוכית כללית , והמורים בפרט , אינם מקדישים לכך זמן . המורים מצויים במרוץ מתמיד אחר הוראת תוכני הידע ונמדדים על פי הישגי התלמידים . במסגרת תובענית ולוחצת זו , הם אינם מצליחים להקדיש מחשבה לצורכיהם החברתיים והרגשיים של התלמידים , ליצירת אווירה לימודית ואקלים חינוכי מותאם . יתרה מזו , המורים , בתהליך ההכשרה המקצועית שלהם , למדו בעיקר את תחום הידע וכמעט לא ניתנה הדעת לחינוך חברתי ומוסרי . בפועל , הצרכים הרגשיים והחברתיים של תלמידיהם אינם חלק אינטגראלי ואינהרנטי מתרבות בית הספר , וודאי לא בראש סדר הקדימויות שלו , אם כי בהצהרות על אפיוני בית הספר , רבים מציבים אותם במקום בולט . מכאן עולה הצורך לטפח רגישות לזולת כדרך לחיזוק תלמידים מבחינה אנושית מוסרית . הספר הנוכחי של מירה קרניאלי , המתבסס על עשרות שנות עבודה עם דורות של פרחי הוראה , נותן מענה למורים ולמורי מורים המחפשים דרך אחרת להוראה ומוכנים להתנסות בכיוונים חדשים . הספר מתמקד בסוגיה חינוכית ערכית זו ומציע הצדקה עיונית ודרכים מעשיות להתפתחותם ולהכוונתם של המורים כאנשים סקרנים , אכפתיים , רגישים וחושבים . ההתפתחות של המורים והשינויים שהם יוצרים ביחסם כלפי תלמידיהם כאנשים ובלומדים מעצימים אף את התלמידים עד כדי הפנמתה של גישה זו . התכנית יכולה לשמש בסיס ללמידה אישית ו / או כלל בית ספרית , אשר איננה דורשת התארגנות מיוחדת או משאבים כספיים , אלא

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help