sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

ואולי גם חשש מפני היריב מאתמול — ומזכרו , שמא "יהיו המתים אשר המית במותו רכים מאשר המית בחייו . " עמדה לו זכותו של ראש הממשלה לוי אשכול למלא את הצוואה , ועצמות זיבוטינסקי ורעייתו הועלו לארץ והוטמנו בהר הרצל בירושלים , בכ"ט בתמוז תשכ"ד 9 ) ביולי . ( 1964 הגולה רב-החזון שב לארץ אבותיו . מורשה שהיא נחלת הכלל השפעת אישיותו של זיבוטינסקי ורישומה על מאורעות הדור והתמורות שנתחוללו בחיי ישראל הס כה עמוקים , עד שיקשה להבדיל בין מה שזרע במישרין לבין מה שנבט בעקיפין ממה שטיפח . תרומתה של אישיות שגיאה , רבת-הפנים , מוצאת לה אפיקים גלויים וסמויים לאין-סוף , ומשום כך , כדברי פריקלס בהספדו י "כל אדמת תבל היא זכרתם . " הפאראדוכס הוא בכך , שככל שגדול יותר שיעור קומתו של אדם-יוצר , ופעלו נהפך לנחלת הכלל , כן הולך שמו ונשמט מזכרון הבריות ומרישום הדורות . על תופעה מיוחדת זו עמד ז'בוטינסקי עצמו בספרו על הגדוד . הוא מספר , כי בליל-ירח אחד , בשנת , 1917 לאחר שהתגשם חלום הלגיון , הוא ניצב בחצר-הקסרקטין הגדולה וסקר במבטו את הצריפים שבהם נמו את שנתם צעירי ישראל לפני צאתם למערכה בארץ-ישראל . הרגשה מוזרה אפפה אותו ו זר הוא במקום , כאילו לא הוא הקים את הבניין המפואר שלפניו , ובאותה שעה עלתה בזכרונו אגדת הנער אלאדין , שאף הוא בנה ארמונות בכוח אותה מנורה ישנה וחלודה , שכל שהיה עליו לעשות כדי לחולל את הנס היה לשפשף אותה במטלית . והנה בתום הכל , למראה ההיכלות הנישאים לתלפיות , נדחק אלאדין לקרן-זווית , ואיש לא הבחין בו עוד , לא נזקק לו ולא בא להוקיר את מפעלו ; אלאדין הרגיש עצמו מיותר . מכך הסיק ז'בוטינסקי לקח פילוסופי עמוק : "אולי כולנו אלאד * ניס ; כל רעיון הוא בבחינת מנורת-קסס המחוננת בכוח להעלות רוחות יוצרים ... עד שתהיה מיותר . ואולי דווקא בזה כלול הנצחון האמיתי , שהמנצח נעשה מיותר . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help