sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

9 בנתיב המרד ז'בוטינסקי היה ציוני מדיני והאמין , כי באמצעות לחץ מדיני ועמידה עקשנית על זכויות העם לארצו , ניתן יהיה להגשים את הציונות , חרף נפתוליה של בריטניה ונסיונותיה לנקוט את "קו ההתנגדות הקטנה ביותר" תוך עשיית ויתורים לערבים . כאמור לעיל , — הרעיון הצבאי היה היסוד החדשני שהביא עמו זיבוטינסקי לציונות , אך גם אותו החשיב , בעיקרו של דבר , ' מנקודת-מבט מדינית , משום שראה בו מקור לתוספת הלחץ המדיני . משום כך הוא לא נסוג כל השנים מתביעתו לשיקומו של הגדוד העברי , או להקמת כוח צבאי ליגאלי על בסיס אחר , ולא גרס את מציאותה של מחתרת בארץ-ישראל . לימים השלים , כמובן , בלית ברירה , גם עם קיומן של המחתרות העבריות , ולאחר פרעות תרפ"ט ( 1929 ) אף הפליג בשבחה של ה"הגנה , " שחבריה "הצילו את הישוב בימי-האימיס עד שהגיע הצבא הבריטי , " אף שהוסיף להחשיבן רק בתור תחליף לכוח הצבאי הגלוי שקום יקום ביום מן הימים . אכזבה מבריטניה במרוצת השנים , ככל שנתאכזב והלך מבריטניה וראה אותה בקלון התנערותה מהתחייבויותיה , כן גילה יתר אהדה כלפי המחתרת . הוא הגיע לכלל מסקנה , כי תנועת שחרור , שנבצר ממנה להילחם ב"שדה הפתוח , " מן ההכרח שתרד "מתחת לקרקע . " "אמנם לא רצינו לחנך את הנוער הבית"רי ככיוון הפעולה הבלתי-חוקית , " כתב ( ב , ( 1932 "קווה קיווינו שיתבסס בינינו ובין אנגליה יחס של אזרח לממשלתו האזרחית . התקווה נכזבה , ועתה יש בינינו ובין אנגליה יחס של אזרחי ארץ כבושה לממשלת העם הכובש , לא 'מאנדאט / כי אם יאוקופאציהי . משטר כזה אין לו כל זכות-קיום מוסרית , ואין עלינו שום חובה מוסרית כלפי נושאיו י פעולה סודית , ערמה ותחבולה מותרות הן כלפי ממשלה השוררת אך ורק הודות לכוח-הזרוע " ... הרי לפנינו מטבעות-לשון , שנעשו רווחים כמיוחד בשנות ה30- וה : 40- "שלטון נכרי , " "שלטון כיבוש . " יחסו של ז'בוטינסקי לאנגליה נשא אופי דו-ערכי . מצד אחד היתה נטייתו לתת בה אימון והוא אף חשב על אפשרות של קשר בר-קיימא ולצמיתות בינה לבין המדינה העברית לכשתקום , ואולם מצד אחר , שוב ושוב — לאורך השנים — נקעה נפשו מצביעותה ומחמקנותה , וכאחד ממאמריו , בראשית , 1930 כבר דיבר במפורש על התהוות מצב שבו ייאלץ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help