sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

היה זיבוטינסקי נאות לקבל את הרעיון ( . ההנהלה הציונית , וד"ר וייצמן בראשה , לעומת זאת , קיבלו את תכנית החלוקה ברגש של שמחה עצורה ? . כרוב של 300 נגד 158 קולות הסמיך הקונגרס הציוני ה 20 את ההנהלה להיכנס למשא-ומתן עם ממשלת בריטניה במגמה לבחון את התנאים המדוייקים להקמת המדינה היהודית המוצעת . ואולם , כרוב ההצעות שקדמו לה , נתקלה גם תכנית זו בהתנגדותם של הערבים , וב 1938 גנזה אותה ממשלת בריטניה על סמך היותה " בלתי מעשית . " זיבוטינסקי התנגד לתכנית החלוקה לא רק משום שראה בה פגיעה בזכויות ההיסטוריות של עם ישראל לארצו , אלא — ואולי בראש וראשונה — משום שלא היה בה כדי לספק את הדרישות המינימאליות של הציונות . בעדותו לפני ועדת פיל המשיל ז'בוטינסקי את מצבו של עם ישראל לזה של הילד אוליבר טוויסט ביצירתו הנודעת של ציארלס דיקנס . ככית-היתומים חולקו מנות-המזון בצמצום רב : בעצם רק קערת מרק דליל ; והילד המסכן , שהיה רעב , העז פעם לבקש מן הגבאי-הממונה עוד מנת מרק כדי להשביע את רעבונו , ועל כך ננזף קשות ? . "כלך לך , גרגרן" 1 דרישתו נחשבה ל"קיצונית ! " בדמות אוליבר טוויסט קולקטיבי כזה שיווה עצמו זיבוטינסקי — הציוני ה"קיצתי — , " והרי כל מה שתבע בשביל עמו לא היה אלא מה שזכאי לקבל כל עם נורמאלי . הציונות לא היתה בעיניו רעיון-צעצוע , אלא פתרון של ממש לבעיית כל העם היהודי במצוקתו . תעצומות-הנפש של זיבוטינסקי נבעו מהכרתו העמוקה שמיליונים מאחיו צפויים לכליה , אם לא יינצלו בזמן . בנאומו בכנס-היסוד של הצ"ח בווינה אמר : "חיים אנו , כפי הנראה , על מפתנה האחרון של התהום , ערב השואה המכרעת בגיטו העולמי . " תחושת השואה רדפה אותו מנעוריו , והיא שהביאה אותו , לפי הודאתו , לציונות . את הנאום שבו פתח את הקאריירה הציונית שלו נשא במושבת הסטודנטים הרוסים באוניברסיטת ברן , בשנת . 1898 מן הסתם היה הוא עדיין נתון לרושם הכבד של נסיעתו על פני גאליציה והיתקלותו ביהודי הגיטו שם . הוא בא לכלל הכרה , ש"היהודים אינם מסוגלים לחיות בין עמים אחרים . יכול להיות , שהם עצמם אשמים בכך , יכול להיות , שהאחרים אשמים : אחת היא , ואולם זה ייגמר ביליל בר-תלמי עולמי ; ובכן — ללכת , וככל שיקדימו ללכת ( לארץ-ישראל ) כן ייטב להם . " אפשר שנבואה נזרקה מפיו , אך הוא לא היה מעולם מיסטיקן , ואת המושג הטראנסצנדנטאלי "נבואה" הגדיר על דרך הראציונאליזם הטהור : ה"נביא , " כתב , "כמוהו כאסטרונום , הבקי בתורת הכוכבים , והוא מודיע מראש על ליקוי-חמה צפוי לא מתוך איזה חוש נסתר , אלא מתוך ידיעת התנאים וחשבון ברור . " בהזדמנות אחרת , ב , 1931 אמר לאיש-שיחו , העתונאי ידיד ישראל , פייר ואן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help