sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

הרב קוק בפרשת סטאבסקי . שאיפתו של זיבוטינסקי היתה למצוא סינתיזה בין הפאתוס הלאומי לבין הפאתוס הדתי . הוא האמין כי ניתן למוטט את ההר שגבה במרוצת הדורות בין המחנה הדתי לבין המחנה החילוני : "עתה זקוקים אנו לניקבה דרך ההר הזה . ניקבה נחצבת משני צדדים . " הוא עמד על הכוח המוסרי של הדת . יש בה מן ה"מיסתורין שמעל להשגת אנוש" י הפאתוס הדתי כשלעצמו נחוץ לעס ישראל : "האדם שחסרה לו הנימה הדתית איננו יצור אנושי הרמוני , " אף-על-פי ש"אינני בטוח כי נצליח להחיותו בנשמות , אולי כבר איננו אלא 'תכונה מלידה הניתנת רק למעטים , כמוה ככשרון המוסיקאלי , אבל לו אפשר היה לברוא דור שכולו מאמין , הייתי שמח . " עם זאת לא גרס , כמובן , כפיה דתית , והליבראל שבו התקומם נגד יחס אי-השוויון והקיפוח הננקט ביהדות כלפי האשה . ההסתדרות הציונית החדשה סמכה ידה על "תכנית העשור , " שמטרתה היתה ליישב בארץ-ישראל מיליון וחצי יהודים תוך עשר שנים — מהם מיליון ממערב לירדן וחצי מיליון — ממזרחו . כך אמור היה להתהוות רוב יהודי , והמדינה היהודית היתה נהפכת למציאות . לשם הגשמת התכנית נזקקה ההסתדרות לתמיכתן של כמה מדינות באירופה במסגרת מסע הלחץ המופעל על בריטניה לפתיחת שערי ארץ-ישראל . בדרך זו נתגבשה "מדיניות הבריתות" של הצ"ח . מובן , שבראש וראשונה הסתמך זיבוטינסקי על המדינות שהיו מעוניינות בעידוד ההגירה היהודית מתחומיהן כדי להקל מעליהן את הלחץ הכלכלי והחברתי מבית . זיבוטינסקי הבחין בין " אנטישמיות של אנשים , " שיסודה בשנאת-ישראל "זואולוגית , " עיוורת , פרי מורשת דורות , לבין "אנטישמיות של דברים , " שהיא האנטישמיות ה"אובייקטיבית , " זו שרקעה הוא התחרות הכלכלית בין היהודי לבין הלא-יהודי . סיוע של ממש למדיניותם זו קיבלו ז'בוטינסקי ועמיתיו בעקבות מגעיהם ושיחותיהם עם מדינאי פולין , רומניה וצ'כוסלובקיה " ) הברית הקטנה , ( " וברור היה לו לזיבוטינסקי שבסופו של דבר לא יהא לה לבריטניה מנוס מן הלחץ המופעל ; שוב לא ניכר בה חוסן העמידה כבימי הזוהר לקיסרותה . באחד מנאומיו בווארשה ( בספטמבר ( 1936 אמר 1 "הפסיכולוגיה של אנגליה היתה לפנים זו של דון-קישוט , הלוחם בעד הכל ולמען כל האמיתות . ואילו כעת מופיע האמלט העדין , ללא רצון הכרעה , ואולי אף גרוע מזה — בדמות הגינטלמן הכרסני , החוסם את הדרך בפני דון-קישוט , — סאנשו פאנסא . בשנת 1917 עשינו חוזה עם דון-קישוט , ואילו היום עומד לפנינו סאנשו פאנסא ... ומה שהבטיח לך דון-קישוט אין האמלט יכול לקיים . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help