sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

גליונות-החתימה שנאספו מכל ארצות העולם אל בתי הפארלמנט . רק ב 1934 עלה בידו להגשים את תכניתו ( למורת רוחה של ההנהלה הציונית !( למעלה מ 600 , 000 יהודים ב 24 ארצות חתמו על העצומה . ביוני 1935 חל הקרע הסופי בשורות התנועה הרביזיוניסטית משהחליטו למעלה מ 167 , 000 מחבריה ( יותר מ ( 90 ° / 0 לעומת — 3 , 000 במשאל שנערך בשורות — על יצירת הסתדרות ציונית בלתי תלויה . ז'בוטינסקי היה נרגש מן התוצאות : "פתאום נזדרמו שוב העלומים בעורקי ... נשרו ממני עשרים שנה ושמונים אחוז גלות , " כתב לאחד מידידיו . "מעולם לא ראיתי עד כה התלהבות כזאת . הנוער שלנו קיבל את היציאה כאילו הוציאוהו סוף סוף ממרתף אל תוך גן " ... הבחירות להסתדרות הציונית החדשה ( הצ"ח ) נערכו באוגוסט . זכות ההצבעה ניתנה "לכל דיכפין , " הואיל וז'בוטינסקי שלל , מבחינה עקרונית , את מכירת השקל , כנהוג בהסתדרות הציונית הרשמית . 713 , 000 איש ב 32 ארצות בחרו את נציגיהם לכנס-היסוד שנפתח ב 7 בספטמבר בווינה , עירו של הרצל . הציונות הרוממה בנאומו הפרוגראמאתי שיווה זיבוטינסקי לציונות אופי חדש , מהפכני , והגדיר את תפקידיה אל מול פני המציאות ולנוכח התמורות שחלו בדור האחרון . הוא קרא לנוסחתה החדשה — " הציונות הרוממה . " שאיפתה אינה "תיקון הגולה על-ידי בדל-ארץ למופת בפלשתינה , אלא חיסול התפוצה י 'יציאת מצרים' לכל צמאי מולדת — ובסופו של דבר , ודאי , לא פחות מקץ הגלות , " ואולם , "גם מדינת היהודים איננה מטרה סופית ו מדינת היהודים אינה אלא צעד ראשון בתהליך ההתגשמות של הציונות הרוממה . אחריו יבוא הצעד השני : שיבת העם לציון , יציאת הגולה , פתרון שאלת היהודים . ומטרתה הסופית האמיתית של הציונות הרוממה לא תופיע אלא כשלב השלישי — הדבר שלמענו , בעצם , קיימות האומות הגדולות : יצירת תרבות לאומית , שתאציל מהודה על כל העולם , ככתוב : 'כי מציון תצא תורה . "' יחסו של ז'בוטינסקי אל הדת בא הפעם לידי ביטוי גלוי . "הסעיף הדתי" בחוקת הצ"ח , שלפיו תעודת הציונות היא , בין השאר , " להשריש את קדשי התורה בחיי האומה , " עורר מחלוקת קשה , והיו גם שביקשו לייחס לעמדתו זו של ז'בוטינסקי נימה של אופורטוניזם , "פזילה" לעבר המיגזר הדתי בין תומכיו ושאיפה לקנות את לבו וקולו של העולם החרדי . אין לטענה זו כל יסוד . הערכה עמוקה לערכי דת ישראל היתה טבועה בנפשו של זיבוטינסקי מנעוריו , וזו עוד נתחזקה בו לנוכח עמידתו האמיצה של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help