sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

החיים על פעילותם המבורכת ונפתוליהם — זירת-התגוששות נאותה , אדרבא , כבילת האדם בסד השוויוניות ממיתה את נשמתו ומשכינה אותו בעולם השעמום . המשטר האידיאלי הוא לא המשטר השוויוני הממוסד , אלא המשטר הדינאמי שמתמצה בחתירה מתמידה להישגים . מובן שאין הוא רואה את החברה האנושית , כפי שהיא היום , בחינת כליל השלימות ו יש לתקן את העיוותים שבה ! לא להרסה עד היסוד , אלא לרפא את משוגותיה , לא למנען מראש על דרך החנק . יש בה בתורתו הרבה מן ההומאניות ; אין הוא גורס את הכלל : "מי שאינו עובד אינו אוכל . " צרכיו הבסיסיים של הפרט צריכים להיות מצויים בידו , כדי לערוב לכך , שסיכויי הצלחתו יהיו טובים כסיכויי זולתו . יש לספק לכל אדם את דרישות המינימום שלו , כדי לקיימו ככבוד , וז'בוטינסקי היה נותן סימנים בצרכים אלה — "חמש מ"מין" — מזון , מעון , מלבוש , מרפא , מורה . עיקר משימתן של המדינה והחברה היא לבטל את העוני , והוא היה נכון לסמוך ידיו על הצעותיו האופראטיביות של פופר-לינקיאוס , כפי שהן באות לידי ביטוי בספרו "חובת התזונה הכללית . " רעיון היובל מקור-השראה רב-משקל לעיצוב חברה אנושית מתוקנת מצא זיכוטינסקי בתורת ישראל . הוא החשיב מאוד את ערכי-היסוד שהורישה היהדות לעולם : "יוון נתנה מדע , ורומא — אמנות , ואידיאל-חברה נולד בארץ-ישראל" ( במחזהו "נכר . ( " כלים מחזיקי ברכה רבה מצא בהלכות שבת , פאה , שמיטה וכיוצא באלו והתפעל במיוחד מרעיון היובל , שאותו ראה בחזקת אנטי-תיזה לסוציאליזם . "אילו הייתי מלך , " כתב , "מחדש הייתי את פני ממלכתי על-פי תורת היובל . " המאבק האנושי על כל גילויו נמשך בלא הרף , בקדחתנות , תוך חשיפת מלוא הכשרון והמרץ האנושי . התחרות מתנהלת על פני אפקים חופשיים , וממילא — משוס שהבריות אינן דומות זו לזו — נוצרים פערים והבדלי - רכוש - ומעמד , עד שמגיע היובל , והריהו דומה ל"גרזן ענקי החולף כסופה מפרק לפרק מעל ליער אנוש , וכורת כל אותן הצמרות שגבהו מן הרמה הממוצעת ; בטלים החובות , אדם שנתרושש מחזירים לו את רכושו , המשועבד נעשה בן-חורין ; שוב מתכונן שיווי-משקל -,התחילו במשחק מראשיתו , עד להפיכה חדשה . " ז'בוטינסקי היה משוכנע , כי בבוא היום תהיה ארץ-ישראל למעבדת-מופת בשביל האנושות כולה , אך קודס-כל יש לבנות את המעבדה : "יהודי הבונה את המדינה היהודית הוא ממילא לוחם יעיל יותר למען גאולת העולם . " מכאן גם גישתו לגבי בעיות העבודה בארץ-ישראל הנבנית . הוא שלל את הנהגתה של מלחמת מעמדות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help