sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

הציונות כעין "עבודה זרה , '' מעשה '' שעטנז . '' כאמור , נטה ז'בוטינסקי בנעוריו לרעיונות סוציאליזם , אך מעולם לא נשתייך למפלגה הסוציאליסטית באורח רשמי . לימים היה גם בנסיון הסובייטי כדי להגמילו מן ההזיה שבבניין חברה שוויונית בדרך המהפכה . לפי עצם רקמת נשמתו לא היה ז'בוטינסקי מסוגל לסמוך ידו על תורתו של מארכס . כאמור , היה הוא אינדיבידואליסט המבקש להעמיד את היחיד במרכז ההוויה האנושית . הוא שלל קולקטיביזם מכל סוג שהוא המושתת על שוויוניות מיכאנית , וראה בו אחת מצורות העבדות , הוא לא היה מוכן לרתום שום "בן-מלך" למשטר של חנק . בראש וראשונה ראה עצמו דמוקרט וליבראל מן "האופנה הישנה" של המאה ה , 19 ותיעב את הקומוניזם והפאשיזם משום היותם "דתות-קסרקטין . " היחיד היה בעיניו יצירה עילאית שנברא בצלמו ובדמותו של הקב"ה , ו"רק האלמוות הוא המבדיל בינו לבין האלוהים . " מחמת השתקעותו כליל בעבודה הציונית לא היה הסיפק בידי ז'בוטינסקי לפתח בהרחבה את משנתו הכלכלית , אך גם במקצת שכתב הפגין עמקות וחזון . הוא חלק על מארכס בשאלת הלאמתם של אמצעי הייצור ומלחמת המעמדות , והצביע על כך , שהנחות-היסוד של אבי המארכסיזס נתבדו בתוקף תנאי-המשק החדשים בימינו . התפתחות ה"רובוטיזם" היא שגרמה ל"משבר הפרוליטאריון , " ובחושו הנבואי חזה ז'בוטינסקי ( מה שהוכח בעליל לאחר מותו ) את תהליך עלייתו של מעמד עובדי-השירותים על חשבון פועלי-הייצור . ז'בוטינסקי לא היה "אוייב הפועלים , " כפי שהשמיצוהו יריביו , אך הוא ידע להעריך ולהוקיר במיוחד את תפקידו של המעמד הבינוני בתולדות האנושות . בדרכו הדראמאתית יצא ז'בוטינסקי לקשור כתרי-תהילה לבורגנות . ב 1927 כתב מאמר בשם "אנחנו הבורגנים , " ובשנה שלאחריה הכריז בפומבי שהוא "בורגני , בן בורגני , בורגני בחסד עליון" י בביטויים אלה ראו אנשי השמאל בארץ משום התגרות , כעוד שמגמתו היתה רק לעקור את תסביך הנחיתות שהיה טבוע באנשי המעמד הבורגני ולהשריש בהם רגש גאווה , כי כן העקרונות המקודשים של חירות , שיוויון ואחווה — המעמד הבורגני הוא שהכריז עליהם לראשונה , ובו צפון גם חזון העתיד השולל קיומה של מדינת-משטרה . מאותו טעם החשיב ז'בוטינסקי גם את הבורגנות היהודית , שתרמה ממיטב חלבה ודמה למפעל הציוני . "אין בארץ-ישראל דבר אחד , " כתב , "שהפועל בנה אותו לבדו . בכל אבן , בכל עץ וככל עשב טמונים שני אגלי זיעה . " חסיד גדול היה ז'בוטינסקי של היוזמה הפרטית . בכך ראה את טעם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help