sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

עריבה בפי הדובר העברי אם יקפיד על כללי האסתטיקה המוצעים על ידו . זיבוטינסקי לא גרס את המבטא ה"מזרחי" וכפר בהנחה שהעברית נמנית עם לשונות המזרח . המזרח בכללותו היה זר לרוחו . מעולם לא נלכד בקסמיו , ובהיותו ראציונאליסט , אדם העומד בשתי רגליו על קרקע מוצקה של הווי מוחשי , סלד מפני שגיונות הדמיון והרומאנטיקה המנמנמת המאפיינים את איש המזרח . לא המדבר , לדעתו , היה מקור יניקתה של תרבות עמנו בעבר , ונפשו נקעה מעצם הרעיון שלפיו הציונות אומרת , מבחינה רוחנית , לחזור אל המזרח . " אין לנו , היהודים , שום דבר משותף עם מה שמכונה ' - מזרח' ותודה לאל על כך . " מקובלים היו עליו דברי נורדאו . "בדעתנו לבוא לארץ-ישראל כשליחי-התרבות ולהרחיב את הגבולות המוסריים של אירופה עד נהר פרת . " זיבוטינסקי היה סבור שהיהודים היו בין מניחי היסודות של "תרבות המערב , " ש"היא עצם מעצמנו , בשר מבשרנו ורוח מרוחנו . " לאמיתו של דבר נטה זיבוטינסקי לשייך את תרבות ישראל לאגן הים התיכון , שעמיו האיטלקי והצרפתי חיים בו תחת שמי-תכלת בהירים החופפים על נופיהם . הוא אהב את החירות המשחררת שצליליה מתנגנים בנפש הבריות היושבות לחופיו , את גילוי לבם , חדוות החיים והדינאמיקה המניעה אותם לפעולה , להישגים , להתבטאות עצמית ולמיצוי מנעמי-החיים על כל הטוב הצפון בהם . הוא חלם על מדינה עברית שתשתבץ בפסיפס הזהוב של ארצות-השמש ותקנה לאזרחיה הגאים ממזגה המלבב של תרבות אנושית , דמוקרטיה נאמנה , ההולמת את מהותה העמוקה של נחלת-עמים ברוכת-אל זו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help