sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

נשלחו לבקעת הירדן , בעיצומו של הקיץ הלוהט . ברוח טובה ומתוך נכונות להקרבה קיבלו עליהם החיילים את דין האקלים הארור , והקדחת עשתה בהם שמות . ב23- בספטמבר כבשו את ראש הגשר אום אש-שרט על הירדן , וכן סייעו בכיבוש אס-סאלט ורבת-עמון , מעברו המזרחי של הנהר . גס הגדוד ה , 39 שגוייס בארה '' ב ובקנדה , הספיק להגיע לחזית , מה שאין כן הגדוד ה - 40 מתנדבי ארץ-ישראל , שהועברו תחילה לאימונים ממושכים במצרים ועוכבו שם עד שהוכרזה שביתת-הנשק . ייסודו של הגדוד העברי שימש ציון-דרך היסטורי בתולדות העם והתנועה הציונית . מובן , שבראשית דרכו היו לו לזיבוטינסקי ציפיות רבות מעבר לאלו שנתממשו . אילו סמכה ההנהגה הציונית את ידיה על מפעלו ואילו נמצאו לו מסייעים במספר רב יותר , כי אז היה קם צבא עברי רב-היקף ובעל משקל פוליטי ניכר . בסך הכל הספיקו להירשם לגדוד כ 10 , 000 איש , ורק מחציתם הגיעו לארץ-ישראל . בין ה 5 , 000 באו 34 % מארה"ב 30 ° / 0 , מארץ-ישראל 28 ° / 0 , מאנגליה , והשאר — מקנדה , ארגנטינה ושאר ארצות . מפקד הגדוד ה 38 היה פאטרסון , ושל הגדוד ה — 39 אליעזר מרגולין . זיבוטינסקי היה משוכנע בחשיבותו ההיסטורית של הגדוד : "כשם שאני בטוח , שמחר בבוקר תזרח שוב השמש , ויהיו בוקר , צהריים וערב , כך אני בטוח , שהערכת ההיסטוריה תהא שווה להערכה שלי , " ואף זאת קבע : "מחצית הצהרת באלפור שייכת ללגיון . 11 מכאן גם יובן פשר ההתנכלות מצד השלטון הצבאי להמשך קיומו של הגדוד . ברור היה לו לגנרל אלנבי , המפקד העליון של הכוחות הבריטיים , כי פירוקו של הגדוד יביא , בסופו של דבר , להריסת אחד מעמודי-התווך של "הבית הלאומי היהודי" ולסיכול מפעל ההתיישבות הלכה למעשה . מציאותו של כוח צבאי לאומי היתה עשויה לשמש ערובה לעצמאות לאומית , ועם כך לא רצה השלטון הצבאי הבריטי להשלים . בגלוי ובסתר נעשו נסיונות לדחוק את רגלי הגדוד . הצניעו במתכוון את הישגיו , ופעמים אף נמנעו מלהזכירו בכלל . כדי להמעיט בחשיבותו ביקשו לצמצם את תפקידיו הצבאיים המובהקים , ובשלב מסויים גמרו אומר להפקיד בימי הגדודאים רק משימות שמירה על שבויי-מלחמה במצרים . לנוכח מעשי-התעללות אלה מצד השלטון הצבאי נוצרה מרירות בקרב הגדודאים ואף קמה בהם רוח מרד . השלטון נחפז להביאם לדין צבאי ולהטיל עליהם עונשים חמורים . ז'בוטינסקי שימש להם סניגור , ואף שלא מצא צידוק מלא לגילויי הפרת המשמעת מצדם שיתף עצמו בסבלם והבין לרוחם .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help