sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

ממחלוקת זו הדי הפולמוס העקרוני בין הציונות הרוחנית לבין הציונות המדינית . מהי תכליתה של של הציונות ? לפתור את צרת היהדות או את צרת היהודים ? אם ההלכה היא כדעת בעל "המרכז הרוחני , " הרי אפשר להסתפק במיעוט חכמים , ב ^ " ליטה" של אינטלקטואלים , שישקדו על ענייני הרוח ובסופו של דבר , בכוח גאוניותם , יגשימו את חזון ישעיהו , "כי מציון תצא תורה , " ואולם , אם ההלכה היא כדעת הרצל , הציוני המדיני , הרי אין להסתפק בהישגי הגות ובתהליך איבולוציוני , המחייב המתנה עד שתגדל האוכלוסיה היהודית בארץ-ישראל לכדי ממדים ניכרים וירכו האמצעים הכספיים והמשקיים ויתהווה הבסיס להיות "ככל הגויים , " אלא שיש לשאוף לגדולות לאלתר , בהתאם לצרכי השעה ולמצוקת הסטודנטים היהודים , ולצפות להתגשמות מהירה של ה '' בלתי אפשרי , " או , כדברי זיבוטינסקי , לחולל "מעשה לאומי מכריע ומהפכני — לא שעשוע . " הצעתו של ד"ר וייצמן נתקבלה על דעת רוב המנהיגים הציונים . ב , 1918 בעודו במדי צבא , השתתף גם זיבוטינסקי בטקס הנחת אבן-הפינה לאוניברסיטה העברית על הר הצופים בירושלים . כעבור שנים אחדות , משנחנכה האוניברסיטה רשמית ונפתחו שעריה לחוקרים ולתלמידים כאחד , עדיין שיקף המוסד במידת-מה את שיטתו של ד"ר וייצמן , אך לא לאורך זמן . לרוב חזקים החיים מפולמוסי-רוח והמציאות מכתיבה את תנאיה בהתאם לצרכים הדוחקים . גם בתחום זה הוכחה צדקתו של זיבוטינסקי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help