sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

הנואם ובתחום התעמולה הציונית בעל-פה אפשר שלא היה לו מתחרה . ז'בוטינסקי היה גדול הנואמים במחנה הציוני . כשרונו זה נתגלה עוד ברומא , בנשאו את דבריו באיטלקית , שהתנגנה בפיו במלודיות מושכת-לב , ובשובו לרוסיה כבש חיש-מהר את קהל ההמונים בסערה . ראשית פרסומו בתור נואם בא לו בעקבות האזכרה שנערכה להרצל בבית-הכנסת הגדול בפטרבורג ( ב . ( 1904 זיבוטינסקי קרא באוזני הקהל את שיר ה"הספד" שהוא עצמו כתב לרגל המאורע והמשיך בדברי פרוזה — "בשבתי על הקרקע . " רושם דבריו היה עצום . המאזינים כמו קפאו על מקומם , אחוזי-קסם . מאז כמו לא בא הקץ לנאומיו ; הוא נדרש לשתף עצמו באסיפות ציוניות בכל מקום שיהודים נחיתים בו ; ובכל מקום נעשה הוא למוקד-עניין . בין שאר הגורמים , שתרמו לגדולתו בתור נואם , יש למנות את עצם גישתו למלאכת הנאום בכובד ראש . כל נאום נחשב בעיניו למעשה-אמנות הטעון הכנה קפדנית . דרך האילתור לא היתה מקובלת עליו . נהפוך הוא , מראש נתן דעתו על כל ביטוי ועל כל מחווה שייזדקק להם . כדי להביא לעולם יצירה מושלמת מן הדין לשלב בה באורח האדמוני כל הגה וכל צליל וכל תנועת-יד . הרבה חן לנאומו תרם חושו המוסיקאלי הדק . ( בילדותו ניגן בכינור . ( אוזנו היתה קשובה לכל מנגינת-לב ולכל רחש-מחשבה . כדרך יצירתו בכתב כן דרך יצירתו בעל-פה ; אף היא הצטיינה בפשטות ובבהירות . נפשו נקעה מערפול , מטשטוש מושגים ומהטעיה . בקונגרסים הציוניים היו נאומיו תמיד מרכז ההתעניינות . בהיוודע השעה בה ישא את דבריו היו המסדרונות מתרוקנים מאדם והכל החלו נחפזים להידחק ולהידחס אל תוך אולם הדיונים . גם כושרו המופלא ללמוד לשונות בא לו במידה רבה הודות לכשרונו המוסיקאלי . המלה והמשפט נתפסו בתודעתו כצלילים וכמחרוזת-מנגינות . "כל גוון במבטא של שפה כל-שהיא אני מרגיש תיכף ומיד , " אמר ז'בוטינסקי בתשובה לשאלתו של המחנך-הבלשן ד"ר יצחק אפשטיין . ונוסף על חושו זה עמד לו לזיבוטינלזקי כוח-זכרונו הבלתי רגיל . יצירות פרוזה ושירה לרוב שינן בעל-פה בלא כל מאמץ ; לשם כך הספיקה לו קריאה אחת בלבד , והדברים נשתמרו בזכרונו לאורך ימים . כמה לשונות ידע ? הוא עצמו הודה כידיעה מעמיקה של עשר לשונות , משמע , כושר לדבר בהן , לכתוב וליצור בהן . ואולם אין ספק שעוד שתי עשרות לשונות היו שגורות בפיו , אלא שעל כך לא הרחיב את הדיבור משום נטייתו לברוח מכל אבק של יוהרה : יתירה מזו . הוא לא אהב לחשוף את עצמו או את סגולותיו האישיות בפני הזר ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help