sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הרוסית וספרותה , "כמעט שנכשל בציון בלתי-מספיק בחיבור רוסי . ( " ! סמלי הוא הדבר , שיצירתו הראשונה , שנתפרסמה בדפוס ( בעתון "יוז'ניה אובוזרניה , ( " בהיותו בן , 16 היתה "רשימה פדאגוגית , " המדברת בגנות שיטת הציונים . חוסן האמונה התוודעותו של ז'בוטינסקי לעמו באה לו בעקבות מגעו הראשון עם העולם היהודי השורשי . בדרכו מרוסיה לברן עבר דרך גאליציה ועמד בה על מהותו של הגיטו היהודי . באודסה לא ראה יהודים בעלי פיאות וקאפוטות ולא נתקל בעוני מרוד כל כך . הרושם שעשה עליו מצב אחיו , בני עמו , היה קשה , וביחוד סלדה נפשו מפני ההשפלה שהיתה מנת-חלקם יוס-יוס ; יהודים זקנים ונשואי-פניס מסירים את ה '' שטריימל" כל אימת שהם מדברים אל ה"פריץ '' ברחוב . אורח-חיים כזה פגע בו , והוא מאס ב '' הומור העבדותי , " המסתפק ב"ביטול '' השונא התקיף במקום מרידה . " "הזה הוא עמיל — '' שאל את עצמו תוך שנתקף רגש בושה . אולם לימים הבין שיש גם צד אחר ל '' מטבע" האופי של עמו . ? יש גאוות-חוסן במאמין היהודי התמים . הנה , למשל , ב 1905 נזדמן לו לנסוע ברכבת מפטרבורג לאודסה במחלקה השלישית . כשנעצרה הרכבת בווילנא נכנסו אל הקרון רק יהודים , דוברי יידית . היתה זו שעת בוקר והס עמדו לתפילת "שחרית , " התעטפו בטליתותיהם והתעטרו בתפיליהם . צעירים יהודים , חברי ה"בונד , " שישבו אף הם בקרון , הרימו קול מחאה : "כאן לא בית-כנסת , " אך החרדים השתיקו אותם בכעס עצור : "רצונכם — לכו לכם , ואם לא — בחוזק-יד נוציאכם מכאן אם תפריעו לנו בתפילתנו . '' מבקר-הכרטיסים הרוסי , שנכנס אל הקרון בשעה שעמדו המתפללים ב"שמונה-עשרה , ' המתין עד שסיימו את התפילה . באותו מעמד שקע זיבוטינסקי בהירהורים ! אם מעז היהודי המאמין להתנהג כך כלפי מבקר-הכרטיסים הגויי ולהתעלם מגידופי ה"בונדאים , " הרי שעוד יש תקווה לעם ישראל י מאמינים כאלה מסוגלים עוד לחולל גם מהפכה ולנצח . רגשות ציוניים עמוקים פעמו בלבו של זיבוטינסקי מתחת לסף ההכרה משחך נעוריו . ב 1898 נתפרסם שירו "עיר שלום" בירחון היהודי ברוסית "ווסכוד" ; "עיר שלום" היא ירושלים השרויה באבל על החורבן . מפי השייח איבן-עלי שומע המשורר , כי בימי קדם הבטיח אלוהים להחזיר את עם ישראל לציון , ובבוא היום תתגשם הבטחתו . בתקופת למודיו באיטליה חל ניתוק גמור בחייו לא רק מבחינה ציונית , אלא גם מבחינה יהודית . הוא נטמע , כאמור , בסביבתו החדשה ונקלט בה בלא שנמצאו לו מערערי זהות . הוא לא הבחין ביהודים בין מכריו , ואפילו לא הטריח עצמו לערוך ביקור

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help