sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תפילת "מודה אני" ו"קריאת שמע . " לאחר מות אביו אמר הילד " קדיש" שנה שלימה בבית-הכנסת באודסה . דרך ה"חדר" וה '' ישיבה" אמנם לא עבר , אך בגיל שמונה החל ללמוד עברית אצל . הסופר העברי , חברו של ביאליק , י . ח . רבניצקי . אף מן התלמוד טעם במקצת ( תחילה באודסה ולימים בירושלים ) כדי להתחקות על שמץ אוצר-הרוח רב-החכמה של עם ישראל לדורותיו , אף-על-פי , מובן , שמעולם לא הספיק לצלול לעמקי "ים התלמוד" ולהתבשם מרוב ניחוחי-תרבות שבו . בנעוריו אף תרגם לרוסית משירי המשורר העברי י . ל . גורדון , וכעבור שנים אחדות הריק לתפארת את יצירת ביאליק לרוסית . מנעוריו הבין זיבוטינסקי גס יידית , אף-על-פי ששימוש נרחב בה , לצורך תעמולה ציונית , החל לעשות רק בשנות מלחמת העולם הראשונה . מסורת ישראל היתה ניכרת באודסה גם בתוקף ריבוי האוכלוסים היהודים בעיר ( כל תושב שלישי בה היה יהודי , ( ומובן שלא ניתן גם להתעלס מהשפעתן של הגזירות שגזר השלטון נגד היהודים ב"תחום המושב . " שיטת ה"נומרוס קלאו זוס" הופעלה לגבי כניסת היהודי לגימנסיות , וביחוד קשה היה לו להתקבל לאוניברסיטה . תחושת הייחוד היהודי ניכרה גם בעצם ההתבדלות וההתרועעות של היהודים בינם לבין עצמם . עם כל זאת גילה ז'בוטינסקי בנעוריו אדישות להוויה היהודית . חסר היה לו המגע הפנימי עם היהדות ; אווירת בית-הכנסת היתה זרה לו ואת ערכי ישראל לא ראה כערכים "שלו . " מבחינת הבית עברו על ז'בוטינסקי ועל אחותו הבכירה , תמר , שנים קשות . מאמצי אמם למצוא מרפא לאביהם החולה במחלה חשוכת-מרפא הביאו להרס כלכלי של המשפחה . החלטתה הנחושה של האלמנה הצעירה לקיים את משק הבית בכוחות עצמה היוותה מקור הערצה אליה מצד ילדיה הם ראו בענותה , בשבתה יום-יום שעות ארוכות בחנותה הקטנה למכשירי כתיבה > לנוכח מצבה ביקש אחד מקרוביה להשיא לה עצה : "די לנו במשכילים , שלחי את הילדה ללמוד תפירה , ואת הבחור תלמדי נגרות . " האשה הגאה והעקשנית , שהרגישה בחוש-הלכ , כי כנה נועד לגדולות , דחתה את העצה בבוז ולא הוסיפה לדבר אל יוצא-חלציו של "אחיתופל" מני אז . מילדותו הכירו בו בזיבוטינסקי כל הסובבים אותו שהוא ניחן בכשרונות גדולים , ועם זאת לא נמנה עם התלמידים הטובים , ופעמים אף נכשל בבחינות . היתה לכך סיבה : הוא לא היה חסיד החינוך הפורמאלי והמורים לא היו אהובים עליו . ספק אם תרמו בתי-הספר שבהם למד משהו להשכלתו . מקוצר-רוח לא סייס את הגימנסיה ( מה שלא הפריע לו להתקבל ללימודים באוניברסיטאות ברן ורומא , ( ורק כעבור שנים טרח לגשת לבחינות הבגרות והוא עמד בהן ) , האירוניה היא בכך שהוא , שהיה בקי בכל מכמני הלשון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help