sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא במאמרו הקלאסי "כהן ונביא" מגדיר אחד העם את תכונותיהם של נציגי שני המעמדות החשובים בעם ישראל . הנביא הוא הוגה-דעות ומתווה דרך , בעל "כוח מקורי , " המסור כל-כולו לרעיון אחר ויחיד . "בעל צד אחד , " ואינו מכיר בכל אידיאל אחר העלול להסיטו מנתיבו . איש-אמת ואיש-קצוות , וממילא אינו נוטה לפשרה . והיפוכו בכהן , שכל-עצמו שליחו הוא של הנביא , נושא-כליו להגשים את תורתו . אין בו מעוז האמונה היוקדת , ואין העיקרון של "יקוב הדין את ההר" מקובל עליו . הוא שואף לכונן " הרמוניה כללית , " ומתוך כך עליו להתחשב בכוחות הפועלים בשטח . הוא נכון להשלים עם תנאי ההווה , וממילא נוטה הוא להרכין ראשו לפני הכרח החיים . אין הוא נושא עיניו אל " מה שצריך להיות , " אלא סומך ידיו רק על "מה שאפשר להיות . " הוא איננו מתקומם על המציאות , אלא מדבר בשמה . מכוח הגדרה זו לעולם לא יימנה הכהן עם בני-הענקים בחברה האנושית . מאבקיו של זאב זיבוטינסקי למען תקומת עמו העידו עליו שהוא נמנה עם גדולי הנביאים במחנה הציוני , וכל שמעיין במשנתו יודע , שהוא היה נביא לא רק לשעתו ולדורו , אלא שהוא חולל שינוי-ערכין והשאיר אחריו מורשת שתעמוד לדורות רבים . בחולדות עמנו המיוסר זכה הוא לחיי עולם . רישומו ניכר היום בכל פינות החיים במדינת-ישראל , אף-על-פי שרק מוסדות מעטים קרויים על שמו . אכן , נתקיימה בו מסורת ישראל , המקדשת את צניעות היוצר . ב"אדון הנביאים" נאמר : "והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה" ( במדבר י"ב , גי . ( כבל שהולכים ונעשים רעיונותיו של מורה-דרך בישראל לנחלת הכלל , כן הולכת ומיטשטשת זהותו האישית , כביכול , יאה אלמוניות לגאונים ! מכמה בחינות יש בתורתו של זיבוטינסקי מן האקטואליות עד עצם היום הזה : ראשית , ההכרח להוסיף ולטפח את שגב מדינת-ישראל , בלא כל סטייה מדרך המלך לשבילי-הפשרה ולמטבעות דו-לאומיים . רק במדינה ריבונית יש משום ערובה להמשך קיומו של עם ישראל . שנית , מאבקיו של עמנו על נחלת-אבותינו טרם הגיעו לסיומם , וכדי לעמוד בהם יש למצות בל כוח לביצור המערכה . שלישית , המושג "קיר הברזל , " שאותו טבע זיבוטינסקי לראשונה בשנת - 1921 כוחו יפה היום , כפי שהיה אז . עם קום המדינה הוסב שמו - ל"צבא הגנה לישראל . " רביעית , במעגלות ההיסטוריה של עמנו , שוב הוצבו ה"כלים השלובים : " ככל שתלך ותתרחב יריעתה של מדינת-ישראל , כן תלך והצטמק תפוצת ישראל . רעיון שלילת-הגלות שוב אינו צריך להיות רעיון ערטילאי השנוי גם במחלוקת , אלא עליו לשמש גשר חי להגשמת חזון קיבוץ גלויות . חמישית , אין בהקמתה של מדינת-ישראל משום הגשמתו של מלוא החזון הציוני . אין רבותא בכינונה של עוד מרינה במשפחת העמים , אלא שיש לה למדינה היהודית יעוד מיוחד שכמו שמור לה מששת ימי בראשית . תרומה סגולית יש לאל ירה לתרום לאנושות במסגרת ערכי-מוסר וקדושת-אדם וקנייני-רוח נעלים . "ציונות רוממה" קרא זיבוטינסקי לשלב הבא של גאולת העם והאדם .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help