sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק 1 דימויים של ארגון בית הספר התיאוריה והמחקר לגבי ארגון בתי ספר מעוגנים בדגם או בדימוי שבמהות הארגון החברתי , כפי שהוא קיים עתה או כפי שרצוי שיהיה בעתיד . החוקר גארית מורגן < 1986 ) עשה שימוש יוצר בדימויים שונים לגבי אופיו של הארגון החברתי . במקום לבחור בדימוי אחד כדי להשתמש בו להסברת אופי הארגונים , כמקובל , הדגיש מורגן , ש"ניתוח של ארגונים צריך להתחיל מן ההנחה , שהם יכולים להיות כל מיני דברים בעת ובעונה אחת" ( מורגן , . ( 321 , 1986 כלומר , אפשר להשתמש בד בבד בדגמים שונים כדי להסביר ארגונים והיבטיהם השונים ( גריפיתס , . ( 1964 לדימויים , שמשתמשים בהם כדי לסמל או להציג את אופי הארגונים , יש משמעות עיונית ומעשית רבה מבחינת ההחלטות לעיצוב בתי הםפר . שני דגמים המייצגים השקפות עיוניות לגבי אופיו הארגוני של בית הספר משכו לאחרונה תשומת לב רבה , בנוסף לדגם הביורוקרטי השולט עדיין בכיפה . שני דגמים אלה הם : בית הספר כמערכת ובית הספר כקהילה . הדימוי האחרון אף הוצג לא מזמן כיעד , שאליו מומלץ לכוון את מאמצינו כדי לחולל רפורמה בבתי הספר ולהבנותם מחדש . שני הדגמים או הדימויים הללו תורמים יסודות ייחודיים למושגים שלנו בעניין השאלות כיצד יפעלו התהליכים והארגון של בית הספר ומהן המטרות שעלינו לשאוף להשגתן . בשלושת הדורות האחרונים חלו שינויים בדימויים שמשתמשים בהם אנשי חינוך כדי לייצג את בית הספר , החל מן הדגם הביורוקרטי > אבוט וקראצ'יו , , ( 1988 ממשיך בדגם של בית הספר כמערכת ( באנאתי , ; 1992 , 1991 , 1971 שרן , ; 1990 , 1976 שרן והרץ לזרוביץ , , ( 1978 וכלה בדגם של בית הספר כקהילה ( בריק ודריסקל , ; 1988 בריק , לי וסמית , ; 1990 לי , בריק וממית , ; 1993 ניומן ואוליבר , . ( 1967 אך , חרף השינוי באופי הדגם הארגוני , המנחה חוקרים ומורי הדרך במחשבה החינוכית , או חרף מה שמחברים אחדים מכנים "מעבר פרדיגמטי" ( לינקולן , ; 1985 קלארק , , ( 1985 נותרו למעשה חלקים של כל אחד מן הדגמים הנ"ל ברכיבים בחשיבה המקצועית על ארגון בית הספר . לא נמחקה התיאוריה הישנה בפני החדשה , לא להלכה ולא למעשה . בחקר התפתחות האדם ידוע מזמן כי שרידים משלבי ההתפתחות המוקדמים משתיירים לעיתים קרובות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help