sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המוסדות והאנשים שירצו לעמוד בו , ימנע את הבלעת החריג בתוך המצוי . עובדה מצערת היא שחרף השקעתם של משאבים רבים ויקרים , מצב בתי הספר בימינו דומה מאוד למצבם הארגוני והפדגוגי מלפני חמישים שנה ומעלה ( סראסון , . ( 1996 עדיין מעטים בהם הסימנים של שינוי מהותי , הדרוש כדי להידמות לדגם בית הספר הרצוי בעתיד . פרקים 7 ו 8 עוסקים בשאלות של "מה לשנות , " דהיינו - איך לארגן את תכני הלימוד בהתאם למטרות הפדגוגיות והארגוניות של בית הספר המובנה מחדש . הנושאים הנדונים כאן הם הדרכים לארגן תכנים , ומדוע רצוי לעשות כן . לכן , הטיפול בתכני הלימוד הוא אך ורק לפי שמות כלליים של מקצועות או תחומי דעת , ללא כל יומרה להציע למורים תוכן זה או אחר כחומרי הוראה ולמידה . הקורא יראה מיד , שספר זה אינו שותף לתחזיות הנשמעות ממקורות שונים על " ביטול בית הספר" בגרסה החדשה ( שלאחר איוון איליץ < ' של עידן המחשבים , הווה אומר , שתלמידים רבים יעדיפו לשבת בבית וללמוד באמצעות תוכנות מחשב ושאר פלאי הטכנולוגיה , ולבד שלא ייאלצו לשבת בבית ספר . כמובן , תסריט כזה אינו בגדר של הזיה . גם אם לבתי ספר יש סגולות ייחודיות , והוא טומן בחובו אפשרויות רצויות ללימוד ולחיי חברה שאין הפרט הבודד מסוגל ליצרן , הרי אם בתי הספר יוסיפו לדבוק בדפוסי ההתארגנות וההוראה המיושנים האופייניים להם כיום , ויוכיחו שאכן אין הם מסוגלים כמוסדות ללמוד ולהשתנות ( סראסון , , ( 1997 הציבור ינצל כל חלופה אפשרית כדי לעקוף אותם . בתי משפט במדינות מסוימות בארצות הברית כבר פסקו שמותר להורים לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר בתנאי שיקבלו חינוך נאות . הספר לפנינו מעלה דגם של ארגון בית הספר המובנה מחדש . לפיכך , אין כאן דיון בשימוש במכשירים כגון מחשבים , שרבים קושרים אותם אוטומטית למושג של בית הספר העתידי . אין הדגש הארגוני בספר זה מתכוון להתעלם מחשיבות השינוי הניכר בלמידה שיחול בבתי הספר בעקבות השימוש בטכנולוגיה מתקדמת כגון מחשבים . כוונתנו היא הדגשת ההיבט הארגוני של המוסד החינוכי העתידי , שדווקא ממנו מתעלמים בלהט הדיון סביב פלאי הטכנולוגיה , שנדמה כאילו הם , כשלעצמם , יחלצו את בית הספר מפגמי ההווה , אך לא כך הדבר . השימוש היצירתי והמשמעותי ביתרונות הטכנולוגיה במערכת החינוך יתאפשר אך ורק אם ארגון בתי הספר יחולץ מן העבר שבו הוא תקוע כיום ויעוצב מחדש באופן יעיל . אחרת , השקעת משאבים יקרים במכשירים או בציוד אחר , והבניינים בכלל זה , לא תניב את הפירות המיוחלים . המוסד החדשני המתואר כאן אמנם צומח מתוך המוסד המוכר אך שונה ממנו מהותית . לאור המידע שבידינו כיום , הנזכר בהמשך , בית הספר המובנה מחדש לפי הכללים וההליכים המוצעים בזה , ייטיב לאין שיעור עם התלמידים ועם המורים מבחינה אנושית , חברתית ואינטלקטואלית , אך אפשר להשיג מטרות אלה רק על ידי השקעה רצינית בפיתוח משאבי אנוש מקצועיים ומתוחכמים בתחומי ארגון בית הספר והפדגוגיה . בהיעדר ציפייה מציאותית , שהישועה בכוח אדם בתחומים אלה תבוא מן המוסדות להשכלה גבוהה , תצטרך מערכת החינוך לקבל על עצמה את המשימה של הכשרת אנשים אלה לתפקידם החדש ( לייטווד , . ( 1989 גם לכך יש התייחסות בספר זה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help