sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא אנשי חינוך , שיש להם עניין בעיצוב בתי ספר לקראת העתיד , עשויים לגשת למשימה זו לאחר שני שלבי הכנה הקודמים לשלב העיצוב . בשלב הראשון חשוב להכין תשובה מפורטת לשאלה מה המצוי ומה הרצוי במצב בית הספר העל יסודי כיום . חלק גדול מן החשיבה היוצרת לגבי בתי הספר העתידיים נובע במפורש מביקורת מבוססת על בתי הספר בימינו : מי שמעוניין לשנות בתי ספר חייב להחליט אילו רכיבים במצב הקייס יש להחליף לטובת שיפור וקידום . הערכה זו של בית הספר הקיים מופיעה בפרק . 2 הפרק הראשון בספר זה , הכתוב כדיון עיוני , מתייחס לשלב השני בעבודת ההכנה לקראת עיצוב בית הספר המובנה מחדש . שלב זה הוא בחירת דגם או דגמים של ארגון בית הספר שינחה את עבודת התכנון לגבי השאלה , כיצד יכולים בתי הספר העתידיים להיות מאורגנים טוב יותר מאלה של ימינו . בפרק הראשון נדונים שלושת הדגמים הידועים ביותר של ארגון , המנחים את החשיבה לגבי בתי ספר . שני הפרקים הראשונים מניחים את היסוד לפרק 3 המציג את קווי ההנחיה שאנו מבקשים להציג לעיצוב בתי הספר בעתיד . ההווה הוא המכשול הגדול ביותר לעתיד . ארגונם של בתי הספר כיום , דפוסי התנהגותם של האנשים בבתי הספר בהתאם למבנה שלהם והמיומנויות שהם מתבקשים להשתמש בהן כדי לענות על דרישות המבנה הארגוני הזה - ( כגון לשאת הרצאות בכל שיעור , להכין בכתב מבחנים רבים ולתקנם , וכיוצא באלה ) - כולם עומדים כמכשול בדרך לשינוי פני ההווה , כדי שבית הספר יתחדש ויתעצב לפי החזון הרצוי . פרקים 4 עד 6 מייחדים את הדיון בשיטות ומציעים דרכים לשינוי דפוסי ההתארגנות וההתנהגות הקיימים , ולכן הם מתרכזים במתן תשובות שונות לשאלה של "איך" לשנות . פרק 4 מתווה דרך מפורטת לשינוי בתי הספר הקיימים , על כל שלביה , וזו עשויה להוביל לשינוי מהותי של בתי הספר ולהצעידם לקראת העתיד . התהליך מורכב וממושך , אך קיצורי דרך כבר הוכיחו את עצמם כבלתי מועילים . לא תהיה לנו אפשרות לרענן את מערכת החינוך אם נתעלם מן המוסדות הקיימים ונשליך את כל יהבנו על בתי הספר החדשים שיוקמו בעתיד או שהולכים ומוקמים כיום . המוסדות החדשים ( שיהיו תמיד במיעוט לעומת מספר המוסדות הוותיקים הקובעים את הנורמות של מערכת החינוך ) יתבטלו מפני הקיימים , ותגבר הדרישה מהם להתיישר לפי הדפוסים השולטים . רק מאמץ רב ביותר , שמעטים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help