sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קרובות אין ההבטחה של השנים המוקדמות מתמלאת . בני נוער רבים עוזבים את בית הספר כשהטעם המר של התבוסה בלבם , מבלי שרכשו לעצמם , ולו רק במידה המניחה את הדעת , אותם כשרים בסיסיים הנדרשים על ידי החברה , ועוד הרבה פחות מזה הפכו לאנשים הנהנים מהפעלתה של אינטליגנציה יוצרת . הבעיה היא אפוא להבין כיצד עלול דבר שהתחיל כה טוב להסתיים תכופות באופן כה גרוע . לנוכח בעיה זו מתחילים האנשים בהכרח לתהות , האם לימודי בית הספר באמת התחילו בצורה כה טובה כפי שנראה הדבר , או שמא הזוהר של השנים הראשונות טומן בחובו את צלה של האפלה שלעתיד לבוא . כך נוצר עתה לחץ לשינוי הקצה הנמוך של המערכת , וקיימת סכנה ממשית כי לחץ זה יוליך לשינוי שיהיה בבחינת נסיגה חמורה . במאמר במוסף החינוכי של ה"טיימס" מה 24 ביוני , 1977 מזהיר אותנו קארל היינז גרובר מפני האיוולת שבהשלכת כל מה שהשגנו עד עתה . הוא מזכיר לנו אותם הישגים , בציירו בצבעים חזקים את הניגוד שבין בתי הספר שלנו לבין בתי הספר היסודיים שביבשת אירופה , אותם הוא מתאר כמקומות מחמירים ונוקשים , שבהם הופכים את הילדים , מן ההתחלה , לחולי חרדה , ולו רק בשל הפחד מפני כשלון . ודאי שאסור לנו לחזור לכך . אך לאחר שהאזנו לאזהרתו של גרובר ואנו ערים לסכנה של אבדן הישגינו הקיימים , עדיין חייבים אנו לשאול את עצמנו האם מה שאנו עושים הינו טוב דיו . כי הבעיה המרכזית בעינה עומדת . אין להכחיש כי למרות דאגתם הנאורה של בתי הספר היסודיים שלנו לאושרם של הילדים , הופכים לימודי בית הספר , בדרך זו או אחרת , לנסיון אומלל בהחלט לרבים מילדינו . תלמידים רבים מאוד יוצאים מבתי ספר אלה כשהם מצוידים בצורה גרועה לקראת החיים בחברתנו , והם מודעים לכך היטב . לפיכך , או שהם רואים עצמם כטפשים משום שנכשלו , או שמתוך נסיון מוכן להתגונן מפני הודאה מעין זו הם מתייחסים לפעילויות שבהן נכשלו כאל פעילויות מטופשות . בכל מקרה אין הם מעוניינים בשום דבר נוסף בתחום זה . כיצד נוכל להצדיק תקופה ממושכת של שירות לאומי המסתיימת בצורה כזאת י נסיון בית הספר הוא לרוב נסיון בלתי מאושר גם למוריהם של ילדים בלתי מאושרים . לגביהם , מכל מקום , הקביעה שהתלמידים הם טפשים היא הקביעה המגוננת . בקושי קיימת עבורם האפשרות לקבוע כי הדברים שהם מלמדים הם טפשיים , משום שאם כך הוא , כיצד יוכלו להצדיק את העובדה שהם מלמדים אותם ? נראה כי האפשרות האחרת היחידה היא הקביעה שהם עצמם נכשלו . החברה בשלמותה — או למצער אותו חלק מן החברה האחראי לקביעתן ולקיומן של המטרות החינוכיות — יכולה להסיק אחת משתי המסקנות המתגוננות שלהלן : או שהילדים בחלקם הגדול הם אמנם טפשים ללא תקנה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help