sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הראשון ויבוא במקומו משוכלל יותר , כלומר , נשלט יותר ויותר בר פיקוח . ואיך "מטביעים" את "הטבע השני" על גבי "הטבע הראשון" ? עדיין לא ב"גננות { נטית" אבל כבר ב"גננות דידקטית : " על ידי טיפוח קצת מאישיותו ודיכוי השאר . ומניין שאפשר לעשות כך ולהצליח ? ומניין שמותר לנסות ולעשות כך ? ומניין שיש זכות לאדם אחד לקהת ולעשות דברים לאדם אחר — ? מפני שממש טובתו שלו , אומרים , טובתו של אותו אדם צריכה מעשים מיטיבים כאלה , שלא לשכוח את טובת החברה ואת טובת התרבות , שהיחיד הולך להיטמע בהן . אין , כמובן , כל חדש בהבנות כאלה של החינוך . עוד רוסו לפני כמאתיים שנה , הציג בספרו אמיל , את החינוך "כמערכת דיכוי טבע 1 של האדם והחלפתו במהות חדשה , " ואת תפקידו של החינוך תיאר לפיכך כמתכוון "להביא את האדם להיות ההיפר משהוא על פי מהותו הטבעית , " ושכל תכליתו היא "יצירת אזרח בעל מידה טובה , שאינה אלא כיבוש ה . יצר , " ושמה שמוטל על החינוך , לפיכך , הוא "להיאבק בטבע זה , להגבילו ולהתגבר עליו . " וכך יהיה החינוך הופך "למערכת של אינדוקטרינציה המכוונת את האדם לאהוב את החוקים ואת הסדרים הקיימים , ולאבד כך את חירותו ואת כבודו . " וייתגלה אז כמי "שמקדיש את כל כוחו , את כל חירות הבחירה שלו , לטשטושה של חירות" עצמו . ( וראה , רן סיגד , "רוסו , חירות , אוטופיה , שיעבוד , " עיון , ל"ב / ב , תשמ"ג , ע"ע . ( 55—41 תפישות מתעקשות ובלתי נכחדות אלה של החינוך — מכחישות במפורש את הבעייה מדריכת המנוח של חופש הרצון . ו"הרצון המחונך" תופש את מקומו של "חופש הרצון , " שהפך להיות אשלייה חסרת משקל : אין חופש בחירה ואין מימוש החופש . ולחנך , זה פשוט , לגרום לו לאדם שיהיה לו רצון שהחינוך רצה בו , במקום הרצון שהוא רוצה . והחינוך , לפי זה , יהיה : תיקון רצונו של האדם ברצון אחר .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help